Sök

Deseatme hajpades på Product Hunt – fick en halv miljon användare

DeseatmeWritement

F.v: Linus Unnebäck och Wilhelm Dahlbo, grundare av Deseatme. Foto: Pressbild.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Den nya tjänsten Deseatme ska göra det lättare att radera alla onödiga användarkonton från nätet. De gillar technördarna på sajten Product Hunt.

Varje vecka presenterar Breakit ett nytt bolag i helgsegmentet “Veckans Break?”. Den här veckan uppmärksammar vi tjänsten Deseatme som nyligen toppade produktsajten Product Hunt.

Bakom tjänsten ligger utvecklarna Linus Unnebäck och Wilhelm Dahlbo. Duon har tidigare grundat startupbolaget Writement, där även riskkapitalprofilen Carl Fritjofsson var med under uppstarten. Enkelt förklarat var Writement en tjänst för självpublicering av artiklar i stil med den numera framgångsrika bloggplattformen Medium.

“Vi lanserade en vecka innan dem. De gick ut och annonserade mycket bredare än vad vi kunde göra. Han som skapade det hade även grundat Twitter så han spottade in 10 miljoner dollar eller något sådant i Medium. Det blev svårt för oss med tiden men det var extremt lärorikt”, säger Wilhelm Dahlbo.

Nu har han och Linus Unnebäck skapat en ny tjänst för att lösa ett eget problem. Steg ett med Deseatme är att visa folk alla tjänster de har skrivit upp sig på, alltså alla konton de har skapat. Steg två är att hjälpa användarna att radera sina konton.

“Vi har diskuterat det här över flera års tid. Vi har egentligen skapat det för oss själva. Det är en tjänst för att ta bort sig själv från nätet”, säger Wilhelm Dahlbo.

Så tanken är att folk ska kunna radera sig själva från nätet?

“På kort sikt, ja. Men på längre sikt handlar det mer om att ge användaren kontroll över sin identitet på nätet. Vi vill bli en slags central kontrollpanel för folks internetnärvaro”, säger Wilhelm Dahlbo.

Det är framförallt i den senare biten de två ser ett affärsmässigt värde. Att bli en slags grundverktyg för nätsurfande för folk som är intresserade av integritetsfrågor.

“Vi vill ligga i bakgrunden och bara säga till om något blir ‘wacko’”, säger Wilhelm Dahlbo.

Tjänsten har varit live i drygt tre veckor. Efter att den uppmärksammades på produkthunt har besöksiffronra tagit fart rejält. Bara på de få veckorna har sajten haft över 500.000 användare.

Utvecklingen av tjänsten har de utvecklat helt med egna medel och så kommer det förbli, berättar Wilhelm Dahlbo.

“Vi vill inte förstöra den kreativa processen. Vi tycker ofta att vi ser folk som tar in mycket pengar väldigt fort och glömmer lite vad de gör. Vi vill fokusera på att bygga en grym tjänst och ett bra bolag. Man måste väga fördelarna med kapitalet mot stressen det kan orsaka”, säger han.

Läs mer