Breakit - Viggo Cavling: Startupevent är som ett långt förspel – men ingen får ligga
Viggo Cavling. Foto: Ann Jonasson. Bakgrundsfoto: Techcrunch/Flickr

Viggo Cavling: Startupevent är som ett långt förspel – men ingen får ligga

Viggo Cavling
Viggo Cavling
15 dec 2016, kl 14:40

De verkliga affärerna görs upp i slutna rum - inte på startupevent, skriver Viggo Cavling.

Viggo Cavling
Viggo Cavling
15 dec 2016, kl 14:40

I går eftermiddag arrangerade Tillväxtverket och iiS Sweden Demo Day, ett event på Munchenbryggeriet på Södermalm i Stockholm. Formatet är mycket sympatiskt. Alla som vill får pitcha sin affärsidé på ett brunt papper. I år var det över 200 entreprenörer som ville berätta sin grej för typ 2 000 personer. Syret i lokalen tog slut redan innan dörrarna öppnades. Så går det när 200 hyperventilerande entreprenörer trängs på en minimal yta.

Jag var med för några år sedan och gjorde då det smarta draget att ta den första pitch-platsen när publiken kom in. Genom att vara först lyckades Magiska Platser vinna bästa pitch-tävlingen. (Vi fick äran, men inte en enda krona.) I år kom jag för sent och insåg att det är bättre att gå runt och prata med folk än att stå på ett ställe och övertyga förbipasserande om min affärsidés förträfflighet.

Vad kan jag då konstatera efter fem fyra timmar på golvet? Jo, att intresset för att mingla och pitcha tycks i startup-världen vara intakt. Det är mycket roligare att studsa runt och snacka med folk än att sitta på en stol i Vattenfronthuset och lyssna på någon som berättar på engelska och säger att snart finns det 20 miljarder uppkopplade apparater i världen.

Det senare är självfallet också intressant, men det är roligare att höra när Ted Valetin berättar om sin nya tjänst som hjälper en hårfrisör att bygga en hemsida på 15 sekunder. Att det bara kostar 200 kronor att komma in på tillställningen är riktigt bra.

Jag minns första gången jag var på ett sånt här event. Då trodde jag faktiskt att jag skulle träffa ett VC-bolag som var nyfiken på mitt bolag och ville investera i detta. Ungefär som Askungen tror att hon ska träffa och få dansa med prinsen på den stora festen och det funkar ju i sagan. Men i verkligheten är det mycket trögare.

De ansvariga på de kända VC-bolagen som är med på event som detta är på plats mest för att visa för sina finansiärer att de faktiskt gör något. Event som Sweden Demo Day, Sime, Slush, Sthlm Tech med mera är alltså som ett enda långt förspel, men den viktiga skillnaden är att ingen får ligga.

De verkliga affärerna görs upp i slutna rum. Först måste det komma in en affärsängel med sina egna pengar. Om det visar sig att din affärsidé funkar så kommer VC-bolagen springandes. Så har det alltid varit. Den digitala revolutionen kan ändra mycket, men inte denna turordning. Och affärsänglar går ytterst sällan på event som Sweden Demo Day.

Följaktligen tycker jag att det är en smula konstigt att inte fler startups använder ett tillfälle som detta till att dra in “riktiga” kunder. Att sälja en produkt är ofta det absolut svåraste när det kommer till en startup.

Med detta sagt kommer nu några tips på heta bolag som jag pratade med på golvet. Jag gillar WeHunt som hjälper jägare att inte skjuta ihjäl varandra i skogen, det verkar vara en smart tjänst. Min fäbless för överklassen har gått över, men jag är övertygad om att grundaren Lars Milde snart kommer att ha samtliga större privata jordägare som kunder. Alltså adeln. (Läs mer i Björn af Kleens reportagebok Jorden vi ärvde.)

Jag tycker att Funder som hjälper organisationer och fotbollslag att samla in pengar känns som något som jag skulle använda om jag jobbade på MFF. Hade jag haft mindre barn hade jag bett dem kolla in Pyzzle It.

Jag uppskattar också PriceBeam som hjälper företag att hitta rätt prismodell. De har något som gör mig nyfiken och som jag som entreprenör vill testa.

Jag pratade med kanske 30 företag och det innebär att jag missade 85 procent av alla bolag. Så om du arbetar på ett av detta företag, håll ut! Snart ses vi igen på ett event som Sweden Demo Day och då tycker jag att alla ska bli bättre på att sälja till slutkund och fokusera mindre på prinsar och prinsessor som ändå inte vill ligga.

Läs mer om:

Supporters

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel