Sök

“Femte året gick vi på knäna - alla tvingades till ett vägskäl”

Scrive

Lukas Duczko. Foto: Privat

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Efter ett reningsbad har det vänt för Scrive. För grundaren Lukas Duczko har resan till entreprenör gått i krokar via hemlöst hippieliv och en karriär som spoken word-artist.


Scrive-grundaren Lukas Duczko har varit med om tre heureka-stunder i sitt 34-åriga liv: Den första var när han blev religiös, den andra när han slutade vara religiös och den tredje när han kom på idén till sin startup Scrive, som låter företag signera avtal elektroniskt.

Han har precis klivit ned från en scen i Polen, efter att ha talat om digital transformation på en konferens, för att bli intervjuad av Breakit över telefon. Intervjun pågår samtidigt som han tar sig från en punkt till en annan i staden Wroclaw. Ibland avbryts han av någon, och svarar på flytande polska.

När han pratar kommer orden i ett slags melodiskt flöde, vilket kanske inte så konstigt. Den som googlar kan hitta klipp på Lukas Duczko när han uppträder som spoken word-artist. En tidigare karriär som ledde till att han startade sitt första bolag - en bokningsagentur för just spoken word-artister.

I presentationen av honom på agenturens hemsida står det att han gått “från hemlös i Los Angeles till student på Handelshögskolan”. Men vi återkommer till det.

Lukas Duczko växte upp i Uppsala i vad han kallar för en hippiefamilj, utan pengar. Det var en lycklig barndom där hela familjen yogade och var vegetarianer.

“Det var mycket springa naken i skogen. Jag tror jag mediterade första gången när jag var sex år”, säger han.

På högstadiet hamnade han på den fina skolan i stan och passade inte in. Han ville “supa, skejta och festa” medan skolkompisarna pratade om golf, sport och bilar.

Som 16-åring fick han en “ljusupplevelse” och blev religiös.

Under tre år höll det andliga i. Han flyttade till Kalifornien och levde hippieliv, yogade två timmar varje morgon, levde som renlevnadsmänniska och åt enbart råkost. Då kom den andra uppenbarelsen.

“Jag var hemlös i Los Angeles och satt på en säng på Venice beach och rökte en cigg. Jag var olycklig när jag borde ha varit lycklig. Jag hade byggt min egen religion med syftet att komma så nära sanningen som möjligt. Men där och då insåg jag att jag var längre bort från sanningen eftersom jag försökte filtrera alla intryck genom en karta”.

“Så jag droppade religionen och slutade läsa böcker helt ett tag för att rensa mig från all filosofi”, säger han.

Från uppvaknandet på Venice beach tog det dock sju år innan nästa "heureka", idén till Scrive. Vägen dit gick bland annat genom ett jobb som lärare och en påbörjad utbildning på Handelshögskolan i Stockholm.

Ett tag tänkte han att han skulle gå den klassiska Handels-vägen och jobba några år inom finans, men när han sökte jobb under studietiden fick han inga svar.

“Jag var väl för gammal och oformbar, jag var 26 när jag började där medan de flesta andra var 19”, säger han.

Tillslut fick han ett jobb på Klarna. Där jobbade han halvtid samtidigt som han pluggade heltid och gjorde research till Scrive på kvällar och helger. Andra året på Handels hoppade han av eftersom han insåg att "jag aldrig skulle behöva min examen från Handels eftersom jag aldrig skulle söka ett jobb" och det blev bara ett halvår på Klarna.

Redan som 19-åring var Lukas Duczkos mål att förändra världen genom att starta bolag.

“Jag insåg att jag inte skulle kunna göra det genom religion eller politik. Så jag tänkte att jag måste bli rik så att jag kan ta de pengarna och göra bra saker”.

Men det var en kusin i Bryssel som flera år senare gav honom knuffen genom att putta in de 50.000 kronor som behövdes i aktiekapital för att bilda bokningsagenturen.

För att kunna starta Scrive 2010 krävdes det pengar igen.

Egentligen hade Lukas Duczko inte någon nära relation alls till sin kusin, Dominique Wroblewski, men bestämde sig trots det för att våga lyfta luren för att berätta om sin nya idé.

“Han startade en av Frankrikes största elektronik-e-handlar och drev upp den till en miljardomsättning innan han sålde. Jag hade träffat honom två gånger i mitt liv, men tillslut ringde jag”.

Efter samtalet flög Lukas Duczko ner till Bryssel för att diskutera sin affärsidé. Men han vågade fortfarande inte fråga om finansiering. När vistelsen började närma sig sitt slut blev han allt mer stressad.

“Det var som om min kusin kunde läsa mina tankar. Först skulle han skjutsa mig till tågstationen, men sen beslutade han sig för att skjutsa mig hela vägen till flygplatsen istället. Han insåg nog att jag behövde den tiden”.

Det var först i bilen som Lukas Duczko tillslut hasplade ur sig frågan om han kunde få ett lån.

“Han sa att han inte gav lån till familjen, men att han tyckte idén var bra och att han kunde tänka sig att investera i bolaget. Han tyckte att priset var rätt dyrt, men sa: Vi kör”, säger han.

Så fick Scrive in sina första 500.000 kronor i riskkapital. Sedan dess har det blivit närmare 40 miljoner kronor till genom olika finansieringsrundor. Bland investerarna finns bland annat affärsängeln Martin Wattin och Klarna-grundaren Sebastian Siemiatkowski, som för övrigt gick på samma högstadieskola i Uppsala samtidigt som Lukas Duczko.

Men från den första finansieringen 2010 fram till nu har det varit en lång resa.

De första fem åren, 2010-2015 beskriver Lukas Duczko som “forskningsår”.

“De var riktigt tufft innan vi hittade rätt modell. Jag har alltid funderat på hur vi kan få en modell som kan slå globalt, och det tog fem år att sätta den. De flesta av våra konkurrenter vid den tiden gick mot BankID, men då var det så få som använde den tekniken, och det kändes riskabelt att vänta in. Det skulle inte heller fungera globalt”.

“I efterhand har vi fått bevis för att vi gjorde rätt. De bolag som bara körde signering med BankID har antingen gått kräftgång, konkat eller blivit uppköpta. Men det har varit en fruktansvärt lång resa för oss”, säger han.  

Scrive har i stället utvecklat en egen mjukvara som gör det möjligt att signera elektroniskt istället för att använda papper och penna. Idag har bolaget nära 800 kunder, bland dem Avis, Telia, 3, Telenor, Mercedes Benz, Avanza och Com Hem.

Hur orkar man hålla på så länge med något innan det lyfter?
“Det klassiska ‘founders fatigue’ kommer efter tre år. Det fjärde året börjar det kännas ordentligt. Femte året är det riktigt jävla jobbigt, det är då väldigt många bolag säljs”.

“År fem, alltså 2015, fick jag verkligen fundera. Hela organisationen var jättetrött och folk gick på knäna. Men samtidigt som vi var jättetrötta öste det in kunder och omsättningen började öka. Det var en sådan diskrepans mellan vad vi kände och vad som hände på marknaden”, säger han.

Efter fem års slit kom Lukas Duczko fram till att han inte ville falla på mållinjen. I stället började han fundera på hur han skulle organisera bolaget för att ha rätt förutsättningar för att kunna växa rejält, och för att det skulle kännas roligt att fortsätta i fem år till.

Han kallar det för en introspektion - som inte bara han tvingades till utan även alla anställda, ägare och styrelsen.

“Alla har varit tvungna att gå igenom den här resan för att få en ordentlig nytändning. Det krävs att man verkligen tänker igenom: Var är vi på väg? Vilka är vi? Varför vill jag det här? Är jag redo att committa mina nästa fem år till det här? Och hur ska vi göra det här så att blir kul?”.

Den processen som fått en del personer i bolaget att kliva av. Bland annat Lukas Duczkos tekniska medgrundare Gracjan Polak.

“Prioriteringar ändras. Vissa kände att de inte ville vara med fem år till. Man kanske ville skaffa barn, plugga eller testa att jobba någon annanstans”, säger Lukas Duczko.

Nu har bolaget genomgått vad han kallar för en re-startup och Scrive står äntligen inför ett genombrott.

“Vi har en styrelse på plats som är supertung. Vi har bland annat Martin Moran som startat Salesforcei Europa och Mellanöstern, vi har Andy Chen som varit vd på Tidal och Boris Nordenström som grundade Jobline och som är rådgivare åt Sup46, för att nämna några”.

“Hela förra året jobbade vi fram en strategi med styrelsen, som aktieägarna är pepp på. Jag har jobbat igenom alla lagren. Folk var ganska trötta för några år sedan, det var inte känslan av en startup. Nu sitter folk där åtta på kvällen och är peppade igen”, säger han.

Även en ny och namnstark ledningsgrupp har tillkommit.

Omsättningen i år kommer hamna på 15 miljoner kronor och under 2017 räknar Lukas Duczko med att försäljningen ska lyfta till 37 miljoner kronor. Då ska bolaget också gå runt förutsatt att inte tillväxtmålen skruvas upp ytterligare. Ett starkt fokus på tillväxt har lett till att antalet anställda har gått från 25 till 36 personer senaste kvartalet, och att Scrive räknar med att göra en förlust på 12 miljoner kronor.

“I februari hade våra kunder signerat en miljon dokument med hjälp av vår teknik, i oktober hade vi redan passerat två miljoner signerade dokument. Det säger en del om vår tillväxt”.

Vad gör du om fem år?
“Ambitionen är att jag leder ett bolag som är som ett nästa Google. E-signering är bara början på ett bolags digitala transformation, det är infrastrukturen som gör allt annat möjligt. Om fem år har vi installerat vår infrastruktur globalt och då börjar fas två då vi blir riktigt lönsamma”.

“Nu siktar vi på att ta in rejält med kapital så att vi verkligen kan trycka på gaspedalen. Det kan vara så att jag vid den tidpunkten har lämnat över vd-facklan till någon erfaren som driver det operativa, men jag är definitivt kvar och jobbar strategiskt”, säger han.

Läs mer