"Därför kan Pewdiepie lämna Youtube - och starta eget istället"

Breakit - "Därför kan Pewdiepie lämna Youtube - och starta eget istället"
Till höger: Pewdiepie med ett fan i Stockholm. Till vänster: Breakits krönikör Emanuel Karlsten. Foto: Jonas Ekströmer/TT samt pressbild.
Emanuel Karlsten
Emanuel Karlsten
Krönikör

Det är bara timmar kvar tills Pewdiepie släcker ner världens största Youtubekanal. Och startar en ny. Det som ser ut som tidernas enklaste PR-trick skulle kunna bli början till ett nytt Youtube, skriver Breakits krönikör Emanuel Karlsten.

Emanuel Karlsten
Emanuel Karlsten
Krönikör

Det har antagligen inte undgått dig. Göteborgaren Felix Kjellberg, världens största youtuber, har beslutat att stänga ner sin kanal. När han når 50 miljoner prenumeranter ryker den.

Varför? Som en protest mot Youtube, menar han själv. Detta eftersom Youtube länge misskött sin relation till sina youtubers. Ändringar har gjorts godtyckligt och de som byggt hela sina liv och karriärer kring att skapa innehåll här har behandlats styvmoderligt. Så Pewdiepie har fått nog.

Man kan tolka beslutet på flera sätt. Det handlar dels om en youtuber som vill markera att Youtube lever i symbios med sina användare. Youtube befolkas av stjärnor som, likt ingen annan kanal, byggt hela sitt värde på deras plattform. Relationen behöver därför bli mer jämlik, mer rättvis. Pewdiepie känner sannolikt ett ansvar att som största kanal vara språkrör för detta missnöje.

Men dels innebär det också en enkel exit för Pewdiepie. På ett helt ofattbart sätt har Pewdipie, från ingenstans, gått från att göra skrikiga videos om dataspelande till att bli större än samtliga världens största stjärnor. Det är egentligen helt otroligt. Det går nästan inte att greppa hur enorm Pewdiepies globala makt, inflytande och räckvidd är. Ett sätt att exemplifiera det är att han är större än Justin Bieber och Rihanna - tillsammans. Eller att han har nästan 20 miljoner fler prenumeranter än nummer två på listan.

Vare sig Pewdiepie vill det eller inte är han störst. Hans framgång är ojämförlig och han har blivit sinnebilden av vad Youtubes plattform är. Med det följer massor av ansvar, och någonstans är Pewdiepie bara en gamer som vill göra bra grejer. Inte klä skott för hela världens bild av en youtuber.

Den som har följt Pewdiepie en tid har sett honom försöka revoltera mot detta på en rad sätt. Genom att göra sig av med Twitters “verification badge” och byta namn och profilbild på sitt konto flera gånger om dagen bråkar han med bilden av vad världens största youtuber ska vara.

Att starta om från noll är därför smart på flera sätt. Han slår ett otroligt rekord - 50 miljoner prenumeranter - och får med sig åtminstone några tiotal miljoner till en ny kanal, där han får bli en underdog igen och fokusera mer på att göra det material han vill.

Men det blir också ett test inför vilka möjligheter det skulle finnas att få med sig folk utanför Youtube: En ny social videosajt skräddarsydd för “youtubers”.

Jag påstår inte att det kommer hända nu - väldigt lite pekar på det - men kanske blir det en långsiktig konsekvens. Ett första test som banar väg för något annat, något nytt.

Vi analyserar allt detta på djupet i nya avsnittet av Mediepodden. Där kan du också höra en intervju jag gjorde med Pewdiepie för några år sedan - där han redan då berättade om ansvaret och en längtan att få börja om. Vi analyserar också hur en ny plattform skulle kunna se ut.

I podden analyserar vi även nätneutraliteten och hur Telia skulle kunna fulspela sig kvar genom att utnyttja de delar som PTS utredning av nätneutraliteten ännu inte berört.

Här kan du lyssna:

 

Läs fler artiklar
LÄS MER