Sveriges nästa hörlursraket: "Vi omsätter 100 miljoner nästa år"

Breakit - Sveriges nästa hörlursraket: "Vi omsätter 100 miljoner nästa år"

Jonas de Lange

Reporter

Det svenska hörlursundret tuggar vidare. Nu berättar Johan Gawell, vd på Sudio, att bolaget räknar med mångmiljonvinst redan i år.

Zound Industries, Earin, Jays, Happy plugs. Listan på svenska hörlurssuccéer kan göras lång.

Nu ansluter sig ännu ett bolag till raden. Svenska Sudio växer nämligen så det knakar. I år räknar bolaget med att omsätta närmare 36 miljoner och göra en vinst på 7-8 miljoner kronor.

“Nästa år räknar vi med att omsätta över 100 miljoner kronor”, säger Johan Gawell, vd och medgrundare av Sudio, till Breakit.

Han startade bolaget tillsammans med Jonas Wistrand och Carl Sundquist 2012. Då hade de tre redan byggt upp och sålt ett appbolag.

Johan Gawell och Jonas Wistrand kom båda från medicinteknikbolaget Inerventions, där de jobbade med produktutvecklingen.

En erfarenhet som visat sig bli viktig för Sudio.

“Vår tid där gjorde att vi redan hade bra koll på produktionsled och tillverkning i Kina”, säger han.

Hur kommer det sig att ni började med hörlurar?

“Det är alltid svårt att veta vad man ska satsa på. När vi började kände vi att det fanns några livsstilsmärken inom segmentet men inget för vår egen livsstil. Det var “streetlurar” som Beats och Skullcandy men det saknades något som passade för folk som är lite mer preppy”, säger Johan Gawell.

Han beskriver Sudio som “elegant i stil med Bang Olufsen, men i en lägre prisklass”.

En intressant detalj är att bolaget har startat nästan helt utan riskkapital. Zound Industries har exempelvis fått in över 100 miljoner kronor och Earin hade innan sin lansering samlat in över 11 miljoner kronor genom en crowdfundingkampanj.

“Vi har bestämt att vi vill fokusera på att växa med egna medel. Vi har alltid försökt hålla det väldigt avskalat och bara fokusera på att göra bra produkter. Det är väldigt lätt att förstöra pengar men det är svårt att använda dem rätt. Vi får ta mycket genvägar ibland men vi tror att det gör oss bättre”, säger Johan Gawell.

Totalt har bolaget tagit in 3 miljoner kronor sedan starten, från personer i sin närhet samt Sting-nätverket Propel Capital.

Kapitalbehovet kommer för Sudio – som för i princip alla hårdvarubolag – i att lager binder upp en hel del pengar. Det uppstår i stort sett alltid ett glapp mellan produktion och försäljning av lurarna eftersom vissa elektronikhandlare inte skickar någon betalning förrän lurarna sålts i deras butiker.

Det har gjort att Sudio tidvis har kämpat med likviditeten.

“Vi har varit nere och svajat under nollan. Ibland har man stått och vetat att betalningen inte kommer förrän om två veckor. Samtidigt har man tio anställda som ska ha ut sin lön nu”, säger Johan Gawell.

Trots goda resultat är det ingen bank som har velat gå in och täcka de tillfälliga kapitalproblemen. Det har istället grundarna fått göra själva.

“De har inte velat gå in för det är så tidigt. Bankerna vill se en långsiktig lönsamhet och vi har egentligen bara ett intressant bokslut att visa upp”, säger Johan Gawell.

En annan puckel för bolaget var när Apple tog bort hörlursuttaget från sin senaste telefon. Eftersom fyra av Sudios fem produkter endast fungerar med sladd försvann en massiv potentiell kundgrupp.

“Vi var livrädda inför produktsläppet från Apple men i efterhand har det snarare hjälpt oss. Förändringen blev bara att fler köpte våra blåtandlurar, som är lite dyrare. Det är mer värt idag för konsumenter att ha trådlösa hörlurar”, säger Johan Gawell.

Nu verkar det som att Sudio ändå har tagit sig över den största ekonomiska kullen och kan börja växa rejält. Nästa år räknar bolaget som nämnt med att omsätta över 100 miljoner kronor.

“Utmaningen nu är att fabrikerna måste kunna leverera. Vi märkte redan i år att det är svårt att hänga med på alla plan när man tripplar volymen. Det är ett stort steg att gå från tio till 30 anställda, även om teamet såklart är jätteviktigt”, säger Johan Gawell.

Hur ska ni göra för att fortsätta växa nästa år?

“Vi har inte lagt så mycket resurser här hemma hittills. Det var väldigt hård konkurrens här när vi började men nu har vi ett ganska starkt varumärke. 2017 blir året vi tar tillbaka Norden”, säger Johan Gawell.

Läs fler artiklar
LÄS MER