Äntligen: Så vill EU förenkla för e-handeln och digitala medier

Breakit - Äntligen: Så vill EU förenkla för e-handeln och digitala medier
Kulturminister Alice Bah Kuhnke kan få möjlighet att sänka momsen på digitala tidningar. Foto: TT.
Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

E-handlare och digitala medier kan bli vinnare på EU-kommissionens nya momsförslag.

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Medier, e-handlare och startups som Readly kan gynnas när EU-kommissionen i dag föreslår stora förändringar av momsreglerna.

För e-handlare blir den största förändringen, om förslaget blir verklighet, att det blir betydligt lättare att hantera momsinbetalningarna.

I dagsläget måste e-handlare momsregistrera sig i alla EU-länder där de säljer varor mot konsument. Kommissionen föreslår en omfattande förenkling. Istället ska e-handlare kvartalsvis betala in moms för alla marknader via en "one stop shop" för moms. 

"Vi levererar på vårt löfte att låsa upp e-handeln i Europa", säger Andrus Ansip, som ansvarar för den digitala marknaden i EU.

Det är naturligtvis ett välkommet besked för alla e-handlare. Även mediebranschen får kärlek av kommissionen.

Digitala prenumerationer på tidningar har en momssats på 25 procent, istället för 6 procent som gäller för papperstidningar. Detta har länge varit ett rött skynke för tidningschefer i Sverige. 

Orimligheten i att samma produkt beskattas olika beroende på distributionssätt har fått branschföreträdare att prata om en straffskatt, som hämmar tidningarnas digitala omställning.

EU-kommissionen öppnar nu för att låta medlemsstaterna själva bestämma över digitalmomsen. Om förslaget går igenom hamnar bollen hos regeringen, och kulturminister Alice Bah Kuhnke.

”Det är glädjande att det äntligen börjar hända något i denna fråga. Det är nu av yttersta vikt att denna föreslagna förändring också blir verklighet omgående, och jag förväntar mig att regeringen nu vidtar snabba åtgärder”, säger Journalistförbundets ordförande Jonas Nordling i ett pressmeddelande. 

För att förenkla för startups med mindre försäljningsvolym föreslår kommissionen att moms på försäljning över landsgränser ska hanteras i företagets hemland under en viss beloppsgräns. 430.000 företag i EU spås påverkas av detta. 

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel