Kommentar: "Glöm Uber pop - det har Uber gjort för längesen"

Breakit - Kommentar: "Glöm Uber pop - det har Uber gjort för längesen"
Foto: Sara Lindh samt TT.
Johanna Ekström
Johanna Ekström
Reporter

Uber har redan gått vidare - däremot betyder taxiutredningen att nya samåkningstjänsten Heetch får svårt att klara sig, skriver Breakits Johanna Ekström.

Johanna Ekström
Johanna Ekström
Reporter

Efter att ha skjutits upp i ett halvår kom så tillslut taxiutredningen.

Mycket av medierapporteringen inför har handlat om delen som rör samåkning - och om tjänster som Uber pop och Heetch ska vara lagliga.

Att utredaren valde en strikt syn på samåkning - att den som kör inte får tjäna pengar på det - kom knappast som någon överraskning för branschen.

Redan när Ubers förra Sverige-chef Alok Alström berättade för Breakit att han skulle sluta i början av oktober visste han åt vilket håll det lutade.

Det var ett av skälen till att han hoppade av. Tidigare i höstas kunde också Ekot avslöja att utredningen inte skulle föreslå att den typen av samåkningstjänster skulle vara lagliga.

Utredningen kommer därför inte som någon kalldusch för Uber, även om bolaget nu uttrycker sin besvikelse. Företaget har redan lagt Uber pop bakom sig i Sverige. Det var en testballong för att se hur långt gränserna kunde tänjas. Om än kostsam för många av förarna som dömdes för olaga taxiverksamhet.

Den amerikanska taxiappsjätten blickar redan framåt. Tidigare i höstas testade man till exempel att köra taxi med elmoppar - något som faller utanför taxilagstiftningen. Nya testballonger på andra sätt är säkert på väg.

Om regeringen går vidare med utredarens förslag på att slopa kravet på taxameter kan det öppna upp nya möjligheter för taxibranschen.

Det betyder till exempel att fler bilar kommer bli tillgängliga för taxiverksamhet. Nu vet vi inte exakt hur reglerna kommer att utformas, men i praktiken innebär förslaget att du skulle kunna använda din privata bil för att köra taxi - så länge du har skaffat dig en taxilegitimation och är ansluten till “en redovisningscentral”.

Att installera en taxameter är krångligt och dyrt. Att skaffa en taxiförarlegitimation relativt enkelt, i varje fall enligt utredningen.

För den nya taxitjänsten Heetch är dock utredningen nedslående. Bolaget gör i princip vad Uber pop gjorde - men har menat att verksamheten är laglig eftersom de tar betalt genom donationer. En åsikt som myndigheterna inte har delat

Om de ska kunna fortsätta med sin verksamhet kommer det krävas att donationerna inte är högre än självkostnadspriset för resan.

Bolaget har hittills haft svårt att locka förare till tjänsten - kanske inte så konstigt efter domarna mot Uber pop-förarna. Det lär inte bli enklare om den som kör inte heller kan tjäna några pengar på det.

johanna@breakit.se

Läs fler artiklar
LÄS MER