Sök

Efter skrotningen av jätteprojektet – här är TV4:s nya digitala strategi

TV4-GruppenC More

"Så mycket bättre" är ett av TV4:s mest populära program. Erik Wisterberg är reporter på Breakit. Foto: TT.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

TV4 firar 2 miljoner inloggade play-användare. Breakits Erik Wisterberg ser den digitala strategin klarna för Sveriges största kommersiella tv-kanal.

Det blev ingen ”Viaplay-dödare”. 

Efter år av förseningar och teknikstrul valde Bonnier i våras oväntat att skrota mastodontprojektet som skulle samla all rörlig bild inom koncernen i en och samma tjänst.

Istället skulle man nu låta de enskilda varumärkena TV4 (reklam-tv) och C More (betal-tv) utveckla sina egna plattformar – och samarbeta. Exakt hur var tämligen oklart, i alla fall för alla som inte befinner sig inuti huvudet på Bonnier Broadcastings toppchefer Casten Almqvist och Manfred Aronsson. 

Strategin har sedan dess klarnat. 

• TV4 införde i maj obligatorisk inloggning på sin gratistjänst TV4 Play. Sannolikt för att kunna samla användardata som kan förvandlas till pengar från annonsörer. 

• I går uppgav TV4:s vd Casten Almqvist att tv-jätten nått den ”historiska milstolpen två miljoner registrerade och inloggade användare”. Hur många av dessa som är aktiva framgår ej. 

• C More, som gör förluster i halvmiljardsklassen på årsbasis, ska nu stärka sin tjänst – med innehåll från TV4 Play. TV4:s innehåll blir en del av C Mores play-tjänst, utan reklam och utan någon extra kostnad för användaren. Där finns även sedan en tid tillbaka möjligheten att streama SVT:s innehåll. 

• TV4 Play Premiums sportpaket har också flyttats till C More. Samtidigt skrotas nu TV4 Play Premium (den reklamfria betalversionen). 

Casten Almqvist hoppas att giftermålet ska skapa en potent steamingtjänst för C More, som ska kunna konkurrera med internationella jättar som Netflix och lokala konkurrenter som Viaplay.

”Med egna originalserier, exklusiv sport och det bästa från Hollywood kombinerat med TV4:s lägereldsprogram reklamfritt får nu C More ett unikt engagerande utbud på den svenska marknaden, som du inte kommer att kunna hitta någon annanstans. Kraften i att ha det breda innehållet som det pratas om är enorm”, säger han i ett pressmeddelande. 

För Bonnier är den digitala satsningen på tv-verksamheterna central för hela den digitala transformation som koncernchefen Tomas Franzén rekryterades för att genomdriva. 

Läget är som följer: 

• TV4 är en kassako som drar in miljarder på analog tv-reklam. Jämfört med helt fria SVT Play är TV4 Play dock en lilleputt.

• C More blöder – och måste komma på fötter. Sedan köpet, som kostade 3 miljarder kronor, drevs igenom 2008 av Jan Scherman har C More varit ett ständigt sorgebarn. 

Efter skrotningen av det gemensamma steamingprojektet framstår nu – äntligen – strategin mer tydligt.

TV4 Play ska maxa antalet inloggade användare, och gå helt mot gratis för att ta andelar. 

C More ska, med svensk premiumsport och ett smörgåsbord av lägerelds-tv (läs SVT och TV4) ta position som Sveriges bästa streamingtjänst. 

Tärningen är kastad.

De kommande åren, och speciellt C Mores, årsredovisningar lär visa hur väl Bonniers senaste drag faller ut.

Läs mer