Sök

Tidigare Bukowskis-chef utmanar auktionsjättarna med ny app

Klue

Viviana Canoilas

Viviana Canoilas

Reporter

"Vi kanske inte gör auktionshusen nervösa nu - men jag tror att vi snart kommer att göra det".

Tröga och dyra är orden den tidigare operative chefen på Bukowskis Markets använder när han beskriver de traditionella auktionshusen.

När Johan Engström såg att allt fler började sälja sina mer värdefulla föremål på Blocket, Facebook och Tradera såg han en öppning.

"Det som är bra med auktionshusen är expertutlåtanden som ger en värdering och katalogisering på ditt föremål. Nackdelen är att auktionshusen tar för hög provision och att det tar för lång tid för kunden att få pengarna efter att auktionshusen har sålt föremålet", säger Johan Engström.

Tillsammans med Erwan Lemonnier, som tidigare jobbade som systemutvecklare på Spotify, tog han fram appen Klue som erbjuder experter digitalt.

"Vi har två tjänster. En via appen där du kan få ett certifikat på ditt föremål från en expert. Den andra tjänsten har vi via Facebook Messenger. Där kan du ladda upp en bild och få ditt föremål värderat kostnadsfritt inom några timmar", säger Johan Engström.

Vad händer sedan?

"Därefter kan du sälja ditt föremål i olika köp- och säljgrupper på Facebook eller på Blocket. När våra experter har värderat och beskrivit objektet så får det mer tyngd", säger Johan Engström.

Att få en snabbvärdering via Messenger kostar ingenting. Men ett digitalt expertutlåtande via appen kostar 120 kronor, där en andel går till de frilansande experterna och resten till bolaget.

Hittills har Klue tagit in knappt 1 miljon kronor från den svenska inkubatorn Spingfield och från två affärsänglar som Johan Engström inte avslöja.

Hur ska ni skapa trovärdighet? Där ligger auktionshusen långt före.

"Jag är medveten om att det finns ett stort gap mellan trovärdighet och "gör det själv". Våra experter är ansedda antikhandlare eller har jobbat med de stora auktionshusen. De erbjuder en oberoende marknadsvärdering som inte inkluderar dyra omkostnader som ingår vid auktionsförsäljning", säger Johan Engström och tillägger: 

"Vi kanske inte gör auktionshusen nervösa nu, men jag tror att vi snart kommer att göra det."

I dag har Klue, som nyligen lanserades, 60 användare och via Klue messenger har 300 föremål fått en snabb värdering.

Enligt Johan Engström ligger de stora auktionshusen långt efter i den digitala utvecklingen. Vilket är något som den digitala auktionsplattformen Auctionet försöker få bukt med. 

“Auktionshusen hakar efter, speciellt då det gäller att tjäna säljarna i digitala kanaler. Om vi inte gör det här nu kommer någon annan göra det. Det är bara en tidsfråga innan det dyker upp fler liknande tjänster som Klue”, säger Johan Engström. 

Läs mer