Antlos Nordenchef hoppar av – nära att stänga stor kapitalrunda

Breakit -  Antlos Nordenchef hoppar av – nära att stänga stor kapitalrunda
Erik Sterner gör som Kevin Walker, går till Fanzone. Foto: Press samt Maja Suslin/TT.
Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Nordenchefen på "havets Airbnb" väljer att gå till en svensk sportuppstickare - trots att bolaget just nu är på väg att stänga en större finansieringsrunda.

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Antlos, startupen från Venedig som kallas ”havets Airbnb”, har varit på jakt efter kapital sedan årets början. Både de tre italienska grundarna och Nordenchefen Erik Sterner har träffat investerare under sommaren och hösten. 

Nu är rundan i sin absoluta slutfas, enligt Erik Sterner, och Antlos siktar på att snart skriva avtal med investerare som tillsammans skjuter in drygt 40 miljoner kronor. Pengar som ska ta Antlos till nästa nivå. 

Men Erik Sterner väljer nu att hoppa av Antlos efter knappt två år på bolaget, kan Breakit berätta. 

”Det har inte varit ett lätt beslut, men samtidigt är det ett naturligt läge för mig att gå vidare. Investeringsrundan är i stort sett klar och Antlos ska växa och expandera. Jag har uppnått det jag ville uppnå”, säger Erik Sterner till Breakit. 

Antlos, som kopplar samman semesterfirare med båtar och kaptener, ska nu flytta sitt huvudkontor till London.

Erik Sterner går istället vidare till den svenska startupen Fanzone, en plattform som ska låta idrottsprofiler tjäna pengar på sociala medier som Facebook, Instagram och Twitter. 

”Jag är sjukt sportintresserad, så det ska bli jäkligt kul att jobba med idrottsprofiler”, säger Erik Sterner.

Han har tidigare i karriären jobbat på rättighetsbolaget Lagardère Sports.

Fanzone är ett nystartat influencernätverk helt nischat på sportprofiler. Annonsörer som vill nå deras fans kan vända sig till bolaget för att köpa exponering och produktplacering i profilernas sociala flöden. Den egenutvecklade appen ska göra att Fanzones profiler enkelt kan korspublicera sig i flera sociala medier samtidigt, och på ett snabbt sätt kunna integrera annonsörernas budskap eller produkt. 

I dagsläget finns profiler som fotbollsspelaren tillika Idol-vinnaren Kevin Walker (DIF) samt Nicklas Bärkroth (IFK Norrköping) i nätverket. Målet är att ha ett 20-tal profiler innan året är slut. 

De flesta stora idrottsprofilerna har i dagsläget agenter som sköter deras kommersiella samarbeten. Fanzone vill slå sig in på marknaden genom att erbjuda möjligheter för idrottarna att tjäna pengar även på korta samarbeten ad hoc, vid sidan av de mångåriga sponsorkontrakt som ofta förekommer för toppnamnen.

Erik Sterner blir nu ansvarig för affärsutveckling på Fanzone. 

”Fanzone är inne i en expansiv fas, teamet växer och man gör sig redo för en investeringsrunda. Jag kommer att jobba med att sälja in produkten, stärka varumärket och även lägga en del av mitt fokus på att få in investeringen”, säger han. 

Läs fler artiklar
LÄS MER