Sök

Deras musiktjänst spöade jättarna – kammade hem prestigepris

Soundtrack your brand

Soundtrack Your Brands produktchef Joel Broms Brosjö.

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Soundtrack Your Brand, som står bakom Spotify Business, tog igår kväll hem Svensk forms prestigefyllda designpris.
“80 procent av alla startups är respektlösa i sitt förhållande till design”, säger SYB:s produktchef och medgrundare Joel Broms Brosjö.

Svensk forms designpris Design S är Sveriges kanske främsta utmärkelse när det kommer till design och from. Bakom utmärkelsen, som delas ut för tionde året i rad, står tungviktare i den svenska designbranschen. 

Igår kväll stod det klart att Soundtrack Your Brand, som backats upp med mångmiljonkapital av jättar som Spotify och Telia, kammat hem vinsten i kategorin “digitala produkter och tjänster”

“Det är det mest prestigefyllda priset inom produkt och design i Sverige, så det det är väldigt kul. Det är ofta stora bolag med gigantiska budgetar som man slåss mot, och vi är ju en startup helt andra förutsättningar, så för oss är det här verkligen en bekräftelse”, säger Ola Sars, medgrundare och vd på bolaget.

Soundtrack Your Brand har utvecklat en plattform som används av företagskunder som vill sätta ljud på sin verksamhet. Det kan vara allt från din lokala frisör som vill spela Spotify-spellistor till varumärkesmedvetna giganter som McDonalds.

I det senare fallet är tanken att den skräddarsydda musiken ska bidra till att driva försäljning och stärka varumärket.

“Vi arbetar med väldigt många olika typer av kunder med varierande behov, vilket är en stor utmaning. Det gäller att förstå deras utmaningar och problem.”

Anvarig för produktutveckling och design på Soundtrack Your Brand är bolagets produktchef och medgrundare Joel Broms Brosjö, som även arbetade tillsammans med Ola Sars på Beats Music (idag Apple Music).

“Man glömmer lätt bort företagsmarknaden när det kommer till designupplevelsen, men våra kunder är människor, precis som de som använder Snapchat. De är inte lika många, men de betalar mycket mer pengar, vilket också gör att de förväntar sig mer”, säger han till Breakit.

Enligt Joel Broms Brosjö är design- och produktupplevelsen något som alldeles för många startups lägger alldeles för lite kraft på.

“Man förstår inte hur viktigt det är. Skulle du rada upp ett antal startups för mig så skulle jag kunna ge dig ett ja eller nej på vilka som tar design på allvar. 80 procent av alla startups är respektlösa och okunniga i förhållande till design.”

Han passar även på att skicka iväg en känga till de bolag som lägger ut sitt design- och varumärkesarbete på externabyråer.

“Produkten är verkligen i epicentrum om man ska driva ett företag i startupvärlden. Att inte hålla mjukvaruutveckling och varumärkesarbetet in house är för mig helt ofattbart." 

Hur firar ni vinsten?

“Vi rullade runt lite igår, men nu är det bara tillbaka in i saltgruvan.”

Övriga nominerade i den digitala designkategorin var Länsförsäkringars bankapp, Elektron Overbridge och startupen Bokio.

Läs mer