Sök

Smartphonemarknaden krymper i Kina för första gången

Mobiltelefoner

FOTO: Flickr/Wojtek Gurak

Breakit

Breakit

Kinas smartphonemarknad krympte med 4 procent i årstakt under årets första kvartal.

Totalt levererades 98,8 miljoner enheter vilket innebär att den kinesiska marknaden minskade för första gången på sex år. Det visar färsk statistik från analysfirman IDC, som pekar på att marknaden blir allt mer mättad.

Jämfört med det fjärde kvartalet 2014 var nedgången 8 procent, vilket beror på stora lageruppbyggnader i slutet av året.

"Kina ses ofta som en tillväxtmarknad, men verkligheten är att de allra flesta telefoner som säljs i Kina idag är smartphones, vilket liknar andra mogna marknader som USA, Storbritannien, Australien och Japan. Precis som på dessa marknader är nu nyckeln att övertyga befintliga användare, samt användare av feature-telefoner, att uppgradera till nya smartphones för fortsatt tillväxt på den kinesiska marknaden", kommenterar Kitty Fok, Managing Director för IDC i Kina.

Vidare framgår av statistiken att Apple var den största tillverkaren i Kina under första kvartalet efter att ha gått om inhemska Xiaomi. Tredjeplatsen intogs av Huawei efter en stark försäljning inom mid range-segmentet.

IDC förväntar sig inte någon direkt tillväxt för smartphones i Kina under 2015, den väntas i stället bli ungefär i linje med 2014. Det förväntas leda till att de kinesiska aktörerna i allt större utsträckning vänder sig till utländska marknader som Indien och länder i Sydostasien.

Finwire

Läs mer