Sök

Smarta plastkortet Fidesmo fyller sin kassa med nya miljoner

Fidesmo

Erik Hallberg, ny delägare i Fidesmo och Mattias Eld, vd Fidesmo Foto: Press

Viviana Canoilas

Viviana Canoilas

Reporter

Fidesmo fyller sin kassa med nya miljoner från bland annat H&M-chefen Karl-Johan Persson och Telia-veteranen Erik Hallberg.

Trött på att ha plånboken full av olika kort? Fidesmo är en svensk startup som vill få bort det krånglet.

Bolaget har tagit fram en teknik som gör det möjligt att använda ett enda plastkort till en mängd olika situationer. Med hjälp av startupens teknik skulle du exempelvis kunna använda samma plastbit till att gå på bussen som du använder till att checka in på ett hotell senare samma kväll.

Själva kortet är i sig däremot ingen unik Fidesmo-produkt - det är snarare mjukvaran som är grejen.

För lite mer än ett år sedan skrev vi att 41an Invest, där H&M-chefen Karl-Johan Persson finns med, investerade knappa 4 miljoner kronor i bolaget, tillsammans med bolagets styrelseordförande Jan Bosch. 

Nu stärker Fidesmo kassan igen och tar in 3 miljoner kronor från bolagets befintliga ägare samt Erik Hallberg, som nu går in i bolagets styrelse.

Erik Hallberg har nästan ett 20-årigt förflutet i olika chefsroller inom telekombolaget Telia. 

"För mig känns det väldigt tryggt att få in Erik som sitter på en sådan stor kompetens. Han har redan varit aktiv som rådgivare i bolaget och har bidragit med många åsikter", säger Mattias Eld, vd för Fidesmo. 

Vad ska ni göra med kapitalet? 

"Vi befinner oss i en expansionsfas och har fått in nya kunder, som tyska Vdv ticket service som bland annat hanterar biljetter till Tysklands kollektivtrafik. Därför måste vi anställa för att möta upp de nya kraven", säger Mattias Eld.

Fidesmo skrev förra året avtal med bilpoolen Sunfleet och Telia.

Läs mer