Sök

Därför är "årets julklapp" framför allt en julklapp till VR-startups

VR

Foto: Lee Jin-man/TT

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Att VR-glasögon utsetts till årets julklapp kan potentiellt bli en viktig skjuts för svenska bolag som utvecklar VR-upplevelser, skriver Jonas de Lange.

Penetrationen av VR-glasögon globalt är alltjämt hopplöst låg. Både Oculus och HTC förefaller ha sålt minst 100.000 exemplar av sina respektive VR-headset och Samsung skyltade i våras med 1 miljon användare i april månad.

Exakt vad det egentligen innebär eller hur man har räknat är dock oklart.

Jämfört med mobilmarknadens användarsiffror – operativsystemet Android har ungefär 1,4 miljarder aktiva användare – kan man knappt räkna VR som en plattform.

När VR-glasögon nu utnämnts till årets julklapp är det därför ett viktigt steg i rätt riktning – om än långt ifrån någon garanti för en analkande boom. 

Den mycket begränsade skaran användare är naturligtvis inte bara en flaskhals för hårdvarubolagen utan även för bolagen som utvecklar innehåll för plattformen. Det är onekligen så att om man ska lyckas skapa en ekonomisk succé i spelvärlden krävs det flera miljoner spelare. Exempelvis hade mobilsuccén Candy Crush för ett år sedan över en halv miljard aktiva spelare varje månad.

Några få undantag finns säkerligen - men då handlar det om en extremt dedikerad kundbas med stor betalvilja.

I somras gick den svenska spelutvecklaren Resolution games ut med att bolagets första spel, Bait, laddats ned över 700.000 gånger.

Ställer man det mot Samsungs 1 miljon aktiva användare skulle det betyda att att så mycket som 70 procent av de som har möjlighet att ladda ned spelet redan har gjort det.

Hur får man fler användare om man redan har fångat in nästan varenda kotte som har möjlighet att spela? Svaret är såklart att byta plattform eller lägga ned.

Fler användare är alltså helt nödvändigt för att spelbolagen ens ska ha en chans att gå runt. Med HUI:s beslut kanske det finns något form av hopp i närtid - i alla fall i Sverige.

Sedan har hela branschen också ett problem med att det finns på tok för lite innehåll och att kvalitén över lag är för låg. Men det är ett annat problem för en annan artikel.

PS. Med tanke på prissättningen på VR-headset framstår det som mest sannolikt att de som följer upp julklappsrekommendationen kommer gå för den mobila varianten. Primärt Samsungs Gear VR eller Googles Daydream.

Läs mer