Louise Fritjofsson vände livskrisen - nu tar hon revansch med Vint

Breakit - Louise Fritjofsson vände livskrisen - nu tar hon revansch med Vint
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

När Louise Fritjofsson var 25 år drabbades hon av en livskris. Hon hade förvisso grundat två bolag men besvikelsen över att inget av dem blivit globalt framgångsrikt var stor. För Breakit berättar hon om sitt nya liv i San Francisco med träningsappen Vint.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Klockan är 17.30 svensk tid när jag ringer upp Louise Fritjofsson. Trots att den bara är 8.30 i hennes nya hemstad San Francisco har hon redan hunnit avverka morgonens första möte.

“Jag börjar förstå att det är go big eller go home som gäller här. Det finns inget läge att gå på halvfart, antingen så trycker man på eller struntar i det”, säger hon.

Louise Fritjofsson (hon hette tidigare Eriksson) är vd:n och hjärnan bakom träningsappen Vint som lanserades i början av förra året. För de som inte hört talas om appen så går den i korthet ut på att para ihop träningssugna med personliga tränare som erbjuder kurser i allt från löpteknik och klättring till zumba och thaiboxning.

Tidsbokning och betalning sker genom appen, och Vint tar en procentandel av transaktionen.

“Inom några månader ska vi lansera en prenumerationstjänst som kommer att kosta 750 kronor och där du kan gå på hur många pass du vill. Det handlar om att demokratisera personlig träning”, säger Louise Fritjofsson.

I januari tog Vint in 1,8 miljoner dollar i riskkapital från Creandum och DN Capital. För att kunna satsa fullt ut på den nordamerikanska marknaden flyttade hon över till USA. Maken Carl Fritjofsson, som har varit med och grundat presentkortsappen Wrapp, följde också med.

“Det är ju stora skillnader jämfört med hemma, Här är hierarkin fortfarande stark i många led. Det kan vara allt från att folk inte vågar säga vad man tycker alla gånger till att det ska vara en företagskultur som sätts från en ledning eller vd. I Sverige är det mer Jantelag, man är öppen och bygger tillsammans”, säger Louise Fritjofsson. 

Dagarna är fyllda av möten, konferenser och intervjuer. Någon gång varje dag ser hon också alltid till att peta in ett träningspass.

Hon medger att hon har naturligt mycket energi men lördagar är den dag i veckan då hon tillåter sig själv att sova till 10 och unna sig en brunch med vännerna, lite stros på stan och en promenad med hunden ned till stranden.

“Det är skönt att köra 110 procent på veckorna och ha en sådan dag sen. Livet handlar väldigt mycket om kontraster”.

Redan som 19-åring startade Louise Fritjofsson sitt första bolag Popsox. Det var en e-handelsbutik som sålde prenumerationer på strumpbyxor. Innan 21-årsårsdagen hade det bolaget köpts upp av postorderföretaget Consortio Fashion Group, som också äger Haléns och klädsajten Bubbleroom.

“När jag var 18-19 år hamnade jag i en grupp av människor som var väldigt drivna. Jag satt på ett säljbolag och slet och kände mer och mer att jag ville bygga något eget. Jag har alltid haft höga mål och trodde att jag skulle ha tagit över världen när jag var 25 - det finns ju de som gör det”, säger Louise Fritjofsson.

När 25-årsdagen väl kom drev hon sitt andra bolag annonsnätverket Adprofit, som hon och Carl Fritjofsson startat tillsammans 2008. Det gick förvisso bra för bolaget, men hon insåg att det inte skulle bli något globalt skalbart av det.

Då drabbades Louise Fritjofsson av en livskris.

“Det tog säkert ett halvår att komma över den och var jobbigt på riktigt. Jag pratade med en livscoach eller mentor för att reda ut krisen. Det var något som kommit undermedvetet också, hade jag haft uttalade mål hade jag kunnat jobba mot dem. Nu insåg jag plötsligt att jag var 25 och skulle inte jag ha gjort ‘det här och det här…?’”

Livskrisen kom sig också av att Louise Fritjofsson bara sprungit på under flera år och inte hunnit reflektera så mycket. När vännerna gick på sittningar på kåren och hade ångest över nästa tenta kunde hennes egen ångest gälla exempelvis huruvida lagen gav stöd åt att sparka en anställd eller inte.

“Vi kunde inte relatera till varandra och gled isär. Jag hade gjort så många uppoffringar för att driva bolaget”, berättar hon.

Även om det var en jobbig period har det ändå hjälpt Louise Fritjofsson framåt och hon har blivit bättre på att fokusera på det som verkligen är viktigast i livet. En sak som alltid hjälpt henne koppla av är träningen.

"Jag har alltid triggats till att tävla i distanslöpning. Som ung gjorde jag ofta tre aktiviteter under en dag. Det kunde börja med gymnastik, sen var det stallet och därefter fotbollsmatchen”.

Louise kunde se hur folk runtomkring henne gnällde över att de var trötta och inte hade någon energi. Då började hon själv att dra med sig folk på träningspassen och när hon märkte vilken motivation hon kunde hjälpa till att skapa, föddes idén till Vint.

De instruktörer som använder sig av tjänsten behöver inte vara licensierade personliga tränare men de måste testas och godkännas av bolaget. Just nu är fokus på den amerikanska marknaden. I San Francisco finns redan 100 instruktörer och ytterligare 100 väntar på att bli godkända.

Just nu jobbar sammanlagt åtta personer med appen. Hälften befinner sig i San Francisco och hälften i Stockholm. Däremot är en av de fyra medgrundarna, Leo Giertz, inte längre en del av teamet sedan februari i år.

"Det är ingen stor grej utan händer kontinuerligt i startupvärlden. Ibland måste man gå vidare till något annat som kallar ens namn”, säger Louise Eriksson.

Intresset för träningsappen har varit stort från början. Det var många investerare som ryckte i Louise när Vint skulle lanseras.

“Pengarna räcker inte för evigt och vi kommer att göra en serie A. Vi håller inte på att ta in pengar just nu, men det kommer. Det finns ett stort intresse för marknaden som vi är i. Det är ingen annan som gör det vi gör nu. Vi ligger bra till i startgropen”.

Läs fler artiklar
LÄS MER