Sök

Här är mediernas nya knep för att öka sin räckvidd på Facebook

Emanuel Karlsten

Emanuel Karlsten

Krönikör

En epidemi har drabbat Sveriges Facebooksidor - eller en frälsning. Det beror på hur man ser det. Men klart är att det nya knepet gör att du når en sällan skådad räckvidd, skriver Emanuel Karlsten.


Det var runt valnatten som flera av världens medier började använda funktionen. I Sverige var TV4 och Nyheter24 först. Under valnatten var frågan självklar: Vem tror du blir USA:s nästa president?

Det var fiffigt i all sin enkelhet. Livesändningen visade med bara några sekunders fördröjning vilken like du klickat - hjärta eller tumme - och Nyheter24 kunde presentera en livesänd, högst ovetenskaplig, opinionsundersökning. Eller engagemangsbomb.

TV4 hakade strax senare på.

Engagemangsnivåerna är enorma. Statusarnas engagemang är skyhögt jämfört med hur många reaktioner både Nyheter24 och TV4 brukar få på sina Facebooksidor.

Och allt på grund av ett ganska enkelt hack.

Det bygger på Facebook Lives möjlighet att koppla in extern kamera för att sända live-tv på Facebooksidan. Men istället för en videofeed, sänder man en skärmavbild av en dynamisk hemsida. Hemsidan är kopplad till att spegla de likes, hjärtan och andra likeknappar som klickas i på posten.

Det låter avancerat, men till och med jag (som har extremt begränsade kunskaper i allt som heter kodande) lyckades med det efter denna ganska enkla steg för steg-guide (som bygger på kod från Github)

Och kolla, det blev en metapost:

iDB 2016-11-14 kl. 21.19.53.png

För vad ska man egentligen tycka om det här? Det är klart att medier, efter denna enorma succé fortsätter att använda funktionen. Och nu betydligt mer fiffigt.

Nyheter24 fick till en riktigt fullträff genom en klassisk Göteborg mot Stockholm-postning:

Och TV4 insåg att de kunde ställa deltagare i deras program mot varandra och gör light-undersökningar:

Det är lätt att förstå frestelsen. Just nu lider alla Facebooksidor efter att Facebook än en gång skruvat ner företags organiska räckvidd. Undantaget är Facebook live. En startad direktsändning innebär direkt en notifiering till alla följare av sidan. Men det är svårt att skapa livesändningar som fastnar. De flesta har gått in och lämnat direkt. Live har inget som suger in eller kopplar grepp. Det kräver tid. Resultatet har blivit att Facebooksidors livesändningar ofta upplevts spammiga och irrelevanta.

Det är för detta som livesända undersökningar skulle kunna tolkas som ett botemedel. Så snart en användare klickar sig in på sändningen finns enkel grafik som förklarar vad man ska reagera på och få andra att reagera på. De mest lyckade liveundersökningarna lyckas skapa ett element av tävling i sig, vilket sporrar användare att gruppera och organisera sig för “sin” sak.

Så det är klart att man faller för frestelsen. Och jag tycker inte att det är rakt igenom dåligt.

Det är lätt att kritisera sidorna för att bara jaga siffror, bara jaga engagemang - men givet det snäva ramverk Facebook lämnat för sidor är det lätt att förstå hur man resonerar.

Snarare säger det kanske något om det skeva i att en viss funktion på Facebook har en sådan gräddfil. Facebook satsar hårt på live, vill positionera sig där, och har därför gett funktionen en kraftig syntetisk knuff. Klart att företag då kommer att använda det, i vissa fall även missbruka det. Det kanske är brist på kreativitet, eller bevis på motsatsen?

Oavsett kan man lita på att varje företag som använder funktionen noga kommer att följa statistiken för att lära sig vad det ger. Liksom Facebook själva.

Hittills verkar den stora majoriteten ändå uppskatta det, givet exemplena ovan.

Men hur länge till?

Läs mer