Sök

Mark Zuckerberg slår ifrån sig: ”Fejknyheter avgjorde inte valet”

Meta

Många amerikaner är arga efter att Donald Trump blev vald till president. Mark Zuckerberg vill gjuta olja på vågorna. Foto: AP.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Här är Mark Zuckerbergs försvarstal efter Trumps valseger. ”Jag är stolt över att ha gett folk en röst i det här valet”, skriver Facebook-grundaren.

0Vilket ansvar har Facebook för vår verklighetsuppfattning? Det är en fråga som kommit att debatteras alltmer – och som ställs på sin spets efter presidentvalet i USA. 

En vanlig, och av allt att döma relevant, kritik är att Facebooks fäbless för material som ”engagerar” (det vill säga lajkas, delas, klickas och kommenteras) leder till att fejknyheter och rena lögner får stor spridning med hjälp av Facebooks algoritmer. 

Nu menar debattörer att detta kan ha påverkat presidentvalet. Mark Zuckerberg bemöter kritiken i ett långt inlägg på sin Facebooksida. 

”Av allt innehåll på Facebook är mer än 99 procent av vad folk ser autentiskt. Bara en väldigt liten del är fejkade nyheter och bluffar. De som existerar är inte begränsade till en politisk åskådning, eller ens till politik. Sett till det stora hela, detta gör det extremt osannolikt att bluffar ändrade utgången i detta valet”, skriver Mark Zuckerberg.

Ehsan Fadakar, chef för sociala medier på Schibsted, går i en krönika till hård attack mot Zuckerberg.

”Zuckerbergs agerande de senaste två åren är farligt. Hans agerande de senaste dagarna är pinsamt. Trots alla rapporter om hur allvarligt problemet med fejkade nyheter på Facebook är, väljer han att trycka huvudet i sanden och förneka allt”, skriver Ehsan Fadakar i en krönika på Aftonbladet

Även internt på Facebook tycks anställda och chefer tvivla på Zuckerbergs hållning. Tv-kanalen CNBC rapporterar att flera Facebook-chefer diskuterade frågan i en privat chatt under valnatten, och sedan tog frågan vidare till bolagets policyteam.

Till skillnad mot andra mediebolag har Facebook mycket stora ekonomiska muskler, och skulle sannolikt kunna få bukt med problemet med fejknyheter om det var företagets prioritering. Gustav Martner, byråveteran och grundare av den ideela organisationen Digital Reliance, har ett eget förslag på hur detta skulle kunna se ut i praktiken.

 

 

Läs mer