Hoppar av - Narrative-grundaren satsar på egen startup istället

Breakit - Hoppar av - Narrative-grundaren satsar på egen startup istället
Johanna Ekström
Johanna Ekström
Reporter

Grundaren Martin Källström tror på idén - men är ändå inte en av dem som nu tar över konkursboet.

Johanna Ekström
Johanna Ekström
Reporter

Nyligen stod det klart att ett gäng på sex anställda, bland annat några av de tidigare medgrundarna, köper upp kursade kamerabolaget Narratives tillgångar.

Nu kan Breakit berätta att medgrundaren och tidigare vd:n Martin Källström inte är en av dem, utan väljer att hoppa av.

“Jag är helt säker på att det kommer gå jättebra för mina gamla kollegor som kör vidare Narrative nu, men jag själv kommer inte vara en del av den satsningen”, säger han till Breakit.

Det främsta skälet till det är att han hellre vill starta om med något helt nytt projekt.

“Skulle jag ha varit med på den resan som de inleder nu innebär det ett åtagande på fem år till, den tiden är jag mer peppad på att lägga på en ny startup”.

“Exakt vad jag ska satsa på har jag inte bestäm mig för än. Det kan bli inom något närliggande till Narrative inom kamerateknik eller så använder jag mina erfarenheter att bygga en tillväxtmotor inom ett helt annat segment. Sannolikt blir det dock någon form av konsumentprodukt eller tjänst”, säger han,

Sedan det stod klart att Narrative inte gick att räddas trots rekonstruktionsförsök uppger Martin Källström att det är många som hört av sig och frågat om han vill driva olika projekt.

“Så här långt har inte konkursen i Narrative varit något som fått folk att tveka, men vi får väl se hur investerarna reagerar när vi ska ta in pengar framåt”, säger han.

Vad har du lärt dig från Narrative?

“En lärdom som jag tar med mig är att skapa ett bolag som på kort varsel kan växla om från enbart tillväxt till att också få igång försäljningen. När hajpen lägger sig måste man vara redo”, säger han.

Vad ska du göra nu närmast?

“De närmaste veckorna kommer jag ägna mig åt att skapa en verktygslåda för entreprenörer som vill skapa tillväxt. Alla entreprenörer vet hur de ska göra, men ingen gör det. Arbetet med att samla data för att förstå hur tillväxt börjar måste starta från dag ett, men väldigt få tar sig tid att skapa den strukturen”, säger Martin Källström och fortsätter:

“Med erfarenheterna från Narrative och de andra bolag jag drivit vill jag ta fram konkreta verktyg och råd på hur man lägger grunden för en sådan struktur innan det är för sent”, säger han.

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel