Sök

Spotifys svenska designbyrå köps upp - prislappen över 100 miljoner

McKInseyVeryday

Från vänster McKinseys Peter Andén, Verydays operativa chef Anna Bäck och Veryday-chefen Niclas Andersson. Foto: Press.

Viviana Canoilas

Viviana Canoilas

Reporter

Konsultjätten McKinsey gör sitt första förvärv i Sverige och köper upp design- och innovationsbyrån Veryday.

Svenska design– och innovationsbyrån Veryday, som både har kontor i Stockholm och New York, jobbar bland annat med design, digitalisering och avancerad dataanalys. Techjätten Spotify är ett av bolagen som står på Verydays kundlista.  

Under fjolåret omsatte Veryday närmare 100 miljoner kronor i Sverige och redovisade ett rörelseresultat på 19 miljoner kronor. Någon köpeskilling redovisas inte men baserat på tidigare liknande transaktioner så hamnar prislappen sannolikt på minst 100 miljoner kronor.  

Nu köps designbyrån upp av det globala konsultbolaget McKinsey. Förvärvet är det första i Skandinavien för McKinsey. Det är också den andra design– och innovationsbyrå som konsultjätten köper upp under de senaste två åren.

McKinsey har klienter inom både privat och offentlig sektor och har som främsta mål att hjälpa sina kunder med deras mest affärskritiska utmaningar. 

"Innovativa produkter, tjänster och kundupplevelser blir allt viktigare och design är därmed affärskritiskt för många organisationer. Vi ser fram emot att tillsammans med Veryday och våra klienter utveckla ledande produkt- och tjänsteerbjudanden", säger Peter Andén, delägare på McKinsey i ett uttalande. 

Veryday kommer dock behålla sitt varumärke och blir ett fristående dotterbolag till McKinsey. 

"Tillsammans med McKinseys globala expertis kan vi ytterligare bredda vårt spektra av metoder och lösningar till våra klienter när vi utvecklar framgångsrika och innovativa erbjudanden och designlösningar. Det är också mycket glädjande att McKinsey väljer Sverige som ett viktigt nav för sin designverksamhet", säger Niclas Andersson, affärschef på Veryday. 

Läs mer