Sök

Varför satsar Facebook på spel? Titta på Kina så får du svaret

Tom Xiong.

Tom Xiong

Tom Xiong

Krönikör

Facebooks nya spelsatsning är bara ännu en kopia av kinesiska Tencents framgångsrika verksamhet, skriver Breakits krönikör Tom Xiong.

Tencent är mest känt för messagingtjänsterna QQ (800 miljoner användare per månad) och WeChat (700 miljoner användare per månad) som jag har täckt av tidigare här.

Men i själva verket kommer huvudintäkterna (och vinsterna!) för Tencent från spel. Man har på de senaste åren blivit en av de viktigaste globala aktörerna inom spelbranschen med aktieposter i bland annat svenska Paradox Interactive, Supercell, bolaget bakom Clash of Clans, Riot Games, som utvecklat League of Legends och stora mäktiga Activision Blizzard, som ligger bakom World of Warcraft.

Hur gick detta till? Ett företag som alltid hållit på med sociala medier och meddelandetjänster är nu en av de största aktörerna inom både mobil- och konsolspel?

Svaret på detta ligger väldigt nära anledningen till varför Facebook nu väljer att satsa på spel genom Messenger.

Under förra året drog Tencent in över 3 miljarder dollar på spelintäkter, primärt från mobilspel integrerat med de två messagingtjänsterna QQ och WeChat. 

Till skillnad från den relativt kortlivade spelhypen kring Facebook för några år sedan (nån som minns Zynga?) där de produkterna snarare försämrade Facebook som produkt har Tencent lyckats på ett magiskt sätt gifta ihop social och spel på ett helt annat sätt, förmodligen mycket tack vare formatet kring messaging kombinerat med smartphones.

Att hålla på och dela till alla dina kompisar om hur det går med ens kor i Farmville gör både Facebooks algoritmer och majoriteten av dina kompisar förbannade. Men på ett enkelt integrerat sätt ha djupare konversationer, dela resultat och utmana kompisar via en messagingtjänst som WeChat gör spelupplevelsen bättre för dig som faktiskt spelar – utan att störa dina andra vänner.

Och tack vare den magiska mixen lyckas Tencent både göra spelbolag beroende av deras trafik (läs: få en del av intäkterna) samtidigt som man kan tvinga betalningarna genom deras egna digitala plånbok WeChat Pay som i sin tur driver resten av ekosystemet där man genom WeChat köper kläder, betalar elräkningen och bokar taxi.

Var är Facebook om några år? Om de får som de vill så har du förmodligen exklusiv tillgång till några av världens mest populära mobilspel genom Messenger och Whatsapp där du och dina kompisar köper inuti spelen med Facebook Wallet och sedan går vidare och betalar din Uber med exakt samma app.

Galen gissning? Kolla på Tencent, det händer redan idag i Kina.

Läs mer