Den här artikeln får inledas med en liten brasklapp. TNS Sifos mätning "Orvesto Konsument" är inte en teknisk undersökning – utan baseras på vad folk svarar att de använder sin tid till.
Med det sagt är mätningen sedan många år tillbaka standardvalutan för printmediernas räckvidd. Sedan en tid tillbaka kartlägger Orvesto Konsument även poddlyssnandet i Sverige, och torde vara en av de mest relevanta uppskattningarna på området.
I dag släpptes färska siffror.
21 procent av de svarande uppgav att de lyssnar på poddar minst en gång i månaden i den första mätningen 2015:1. Ett år senare, i mätning 2016:1 hade den siffran stigit till 25 procent.
Nu, i mätning 2016:2, är andelen 29 procent. Det indikerar att tillväxten går snabbare än tidigare.
Det gynnar startups som Acast, det svenska podcastbolaget grundat av Måns Ulvestam och Karl Rosander.
Sveriges Radio står för plats ett och två på topplistan över Sveriges populäraste poddar. Entreprenören Alexander Pärleros "Framgångspodden" hamnar på plats 14 på topplistan.