Sök

Techbuddy tar in såddrunda – ställer in siktet på nya marknader

Techbuddy

David Ovsepian (t.v.) och Tahero Nori (t.h.) Foto: Jonas de Lange.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Startupbolaget Techbuddy tar in 5 miljoner kronor från affärsängeln Stefan Tengvall.

Ett Uber för teknisk support. Det är den korta beskrivningen av Techbuddys affärsidé. Genom bolagets tjänst kan privatpersoner beställa hem hjälp från så kallade “techbuddies” som ska lösa problem med exempelvis datorer, mobiler eller modem.

Utöver själva installationstjänsten bygger bolaget även upp en databas med manualer och produktbeskrivningar. På sikt vill bolaget även göra egna märkningar för huruvida olika prylar har producerats på ett etiskt och hållbart sätt.

Techbuddy lanserades för närmare tre månader sedan och har redan fått in över 200 techbuddies som erbjuder sin expertis via bolagets app och hemsida.

“Vi har redan nu vi full nationell täckning så man kan få hjälp var som helst i landet. Vår ambition är att ha 500 innan årets slut.”, säger David Ovsepian, vd och Sverige-chef på bolaget.

Förutom att rikta sig direkt till privatpersoner har startupbolaget även samarbeten med flera storbolag inom hårdvarubranschen. Bland annat jobbar Techbuddy med ett samarbete med IOT-bolaget Glue som gör smarta lås. Dessutom har man även utvidgat sitt tidigare samarbete med Techbuddy-grundaren Tahero Noris tidigare arbetsgivare, Mediamarkt.

Techbuddy inkluderas som en slags supportpartner för Mediamarkts butiker i hela landet. Det innebär att startupbolaget ska bidra både med telefonhjälp och skicka ut sina frilansare för att hjälpa folk i hemmet.

"Det är ett väldigt rolig avtal för oss. Vi är väldigt glada för att så många miljoner kunder hos Mediamarkt kommer få reda på att våra tjänster finns. Vi kommer vara en oberoende partner som ska se till att teknik bli enklare och roligare. Det tycker vi är så spännande", säger Tahero Nori.

Efter vad som förefaller vara en lyckad lansering har bolaget mu dessutom fyllt på krigskassan för att expandera verksamheten ännu snabbare. Det sker i form av en såddinvestering på 5 miljoner kronor från affärsängeln Stefan Tengvall. Han har tidigare investerat i e-signaturbolaget Scrive.

“Han är Mr. Kundnöjdhet. Det går verkligen hand i hand med det vi försöker göra. Vi är väldigt glada att vi fått in honom”, säger David Ovsepian.

Det nya kapitalet ska användas för att etablera tjänsten i Sverige, men även för internationell expansion. Bolaget har redan börjat titta på fem olika städer i Tyskland, Schweiz och Österrike.

Varför väljer ni att gå internationellt så snabbt?

“Det har varit tanken från dag ett. Vi vill lösa ett globalt problem med Techbuddy. Det handlar inte bara om installation av prylar utan att vi vill vara filtret mellan storbolagen och konsumenten. Nu har vi i många fall en ohållbar produktion och konsumtion av elektronikhårdvara, vi vill vara med och förändra det”, säger Tahero Nori.

Rättelse: I en tidigare version av texten skrev vi att bolaget räknar med att ha 300 techuddies vid årsskiftet. Rätt siffra är 500.

Läs mer