Sök

Jens of Sweden: “Det är definitivt en personlig comeback för mig"

AutomileJens of Sweden

Jens Nylander, grundare av Automile. Foto: Pressbild.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Efter konkursen med ‘Jens of Sweden’ är Jens Nylander tillbaka med startupen Automile. Nu tar företaget in 45 miljoner kronor med målet att erövra den amerikanska marknaden.

Jens Nylander är mest känd som kungen av mp3-spelare. Han började sälja de bärbara musikspelarna 2003 under namnet ‘Jens of Sweden’ och affärsidén blev snabbt en succé. Men redan 2005 gick företaget i konkurs på grund av kvalitetsproblem, att en amerikansk återförsäljare gått i konkurs samt problem med Tullverket där mp3-spelare hade felklassificerats och fått en lägre tullsats.

Nu är Jens Nylander tillbaka med nya företaget Automile som han startat ihop med Jacob Pontén och Felix Rosén. Affärsidén går ut på att koppla upp bilar mot nätet för att mäta och samla in data om bilens skick och förarvanor. Produkten består av en liten plastdosa som kopplas in i bilen och sen sköts rapporteringen över nätet.

“För mig är det definitivt en personlig comeback. Jag tog in lite pengar förra året, nu tar vi in nära 50 miljoner och kan bygga det vi drömt om. Jag är inte rädd att något ska gå dåligt, det kan hända alla. Att ta risker är min personlighet, det är så jag är konstruerad och byggd”, säger Jens Nylander.

Vad tar du med dig för lärdomar in i det nya företaget?

“Jag bygger ett team runt mig och ser inte mig själv som den enda nyckelspelaren på planen. Jag behöver inte vara lagkapten, det är en viktig lärdom jag har dragit genom åren”.

Idén till Automile fick han runt 2007-2008 då Skatteverket hade synpunkter på hur han körde sin tjänstebil privat.

“Jag var tvungen att köpa en stor modul som jag fick installera i bilen - upplevelsen var horribel. En uppkopplad bil måste ju vara framtiden tänkte jag”.

Med hjälp av företagets teknik går det att se när bilen behöver service eller besiktning. Du kan dessutom kontrollera att till exempel barnen inte kör fortare än tillåtet.

“Det handlar ju så klart om en avvägning om integritet, men man värdesätter bilsäkerhet väldigt högt, många föräldrar tycker det här är viktigt”, säger Jens Nylander.

Än så länge säljs dosan bara till företag men en version för privatpersoner ska lanseras i juli. Sedan starten i februari 2014 har drygt 6 000 bilar utrustats med den nya tekniken, till kunderna hör till exempel TV4 och Länsförsäkringar. Nu får företaget in 45 miljoner kronor från Point Nine Capital och Dawn Capital.

“I dag är vi 13 personer och tanken är att vi ska växa till ett 30-tal i slutet av året. Vi ska se till att vi börjar sälja på den amerikanska marknaden och jag flyttar med min familj, med tre barn, till San Francisco. Alla är spända av förväntan. Det ska bli kul att vistas på ett sådant ställe, känna av bruset och vara en del av communityn". 

Läs mer