Sök

Viggo Cavling spår framtiden för mediebranschens buzzwords

Viggo Cavling

Viggo Cavling

Krönikör

Här är orden som gäller just nu när du ska ut och sälja.

I veckan var jag på programmatic-seminarium med IAB. Programmatic är, lite förenklat, ett annat ord för att köpa medieutrymme på en digital börs. Förr sköttes detta av mediesäljare som sålde helsidor och radioreklam men dessa är nu på väg att bortrationaliseras.

Men detta är det lilla. Det stora att konsultfirman Accenture planerar att bli världens största medieköpare. Exakt hur detta ska gå till fattar jag inte riktigt, men nu vet ni i alla fall vad som är på g.

På seminariet i veckan förekom ett gäng nya ord och uttryck. Nedan är min topplista och min framtidsprognos för dessa uttryck som hösten 2016 är lika heta som Myspace var 2006 när sidan hade 100 miljoner användare. Elefanterna i rummet när vi pratar om programmatic är Google och Facebook. De äger marknaden till 70-80 procent och har med sina Walled Garden, alltså slutna digitala system, gjort att det bara är kaffepengar kvar till aktörer som Bonnier och Schibsted. Men den globala mediekakan är gigantisk och smulorna många. Här är orden som gäller just nu när du ska ut och sälja.

1. BOT

Alltså en AI-smart dator som svarar på kunderna frågor, kan tänka själv och driva varumärkeskännedom och i förlängningen försäljning. Jag var på en workshop om framtidens media i somras på Schibsted med en massa coola människor. (De var halva min ålder och dubbelt så smarta som jag.) Alla pratade om botar ungefär som jag pratar om mejl, alltså att det är lika självklart som syre... Botarna kan alltså vara lösningen på alla problem från självmord till vilket vin ska jag köpa på Systembolaget på fredag via om planet landar i tid. De varumärken som köper all sin kommunikation via programmatic och sköter all CRM via en bot är framtidens vinnare trodde vi i somras och det tror jag fortfarande.

Prognos: En bra BOT lever längre än ett träd i Amazonas. Siri är ungefär som Estelle, hon har bara börjat.

2. MarTech

Står för marketing och tech. I dag är detta två yrkesgrupper som aldrig pratar med varandra. Tech-människor är otroligt duktiga på att bygga saker och få fram siffror. Traditionella marknadsförare och reklamare är kreativa genier som hatar siffror och tror att dessa är farliga. I Europa är vi duktiga på att bygga saker, i USA satsar de mer på sälj och marknadsföring. En startup-budget på denna sida på Atlanten lägger 80-90 procent på produktutveckling och inte många kronor på sälj och ännu färre på marknadsföring. I USA är det precis tvärtom, sälj och marknadsföring kan få 80 procent av VC-pengarna. Att bägge sakerna behövs är en självklarhet och i den bästa av MarTech-världar blir det 50/50.

Prognos: MarTech är det nya orange. Ett ord lika hett som en ny tv-serie på Netflix.  

3. RTB

Står för Real Time Bidding och innebär att du kan köpa programmatic i realtid. Detta är en hygienfaktor och på samma sätt som fritt wifi är en hygienfaktor på McD.

Prognos: Detta kommer att finnas kvar länge.

4. AdTech

Alltså den digitala plattform som du köper programmatic på. Här tävlar att gäng aktörer mot varandra och det är både traditionella medieaktörer som WPP och nya mjukvarubolag som Oracle och siffernissar som Nielsen. Det gjordes ungefär 150 stora affärer på detta fält 2015. I år beräknas det bli ungefär 100. Värderingarna på dessa bolag har gått ner de senaste åren, hajpen är alltså över, men enligt en VC-aktör på plats har omvälvningen bara börjat. AdTech kunde för bara några år sedan ta 10-15 procent på en annons-affär. Snart kan man ta 10-15 öre… För några år sedan köpte Facebook och Google mycket ad tech-bolag, men nu bygger man hellre själv i sina egna system.

Prognos: Ad Tech är om två år lika het som Twitter är idag.

5. Rich Media

Detta är alltså en annons på nätet som lever mer än statisk banner. En video eller något du kan klicka på eller en annons som växer blir kanske till och med en take over. Publicisterna försöker sticka ut genom att hitta på nya format. Detta blir dock en konflikt eftersom programmatic bygger på att alla gör samma sak och att publicistens enda fördel är målgruppen.

Prognos: Detta ord kommer inte att finnas kvar om 2 år.

PS: I veckan hörde jag även Creandums Johan Brenner prata på Epicenter. Här är tre bolag som Johan och Creadum tittade på, men tackade nej till: Truecaller, Supercell och Rovio. Johan förklarade att han gått in i ungefär hundra bolag och att de flesta gått dåligt. Vilka som gått bra kan du läsa på Creandums hemsida. Och med detta önskar jag alla läsare en skön helg. Mejla gärna om du har några idéer om vad jag skriva om nästa vecka.

Läs mer