10 tips till alla startups som vill rekrytera unga talanger

Breakit - 10 tips till alla startups som vill rekrytera unga talanger

Johan Svensson, Affärsutvecklingschef på Berghs School of Communication.

En gång i tiden var sidan 3 i en papperstidning den mest prestigefulla kanalen för en krönikör. Idag finns de hetaste kolumnerna tveklöst hos Breakit. Stort, men inte övermäktigt tänker jag. Jag har ju fått ta del av riktigt fint hantverk från min gode vän Björn Vingård. Den legendariska chefredaktören menar att 80 procent handlar om god planering.

Inför min start som krönikör här på Breakit bygger hela planen på att involvera ett par säkra kort. Talang och aktualitet. Jag hittade båda på Berghs School of Communication där jag jobbar. Så förspänt.

Infogad bild 3

Gaby Backman och Olle Forneus, sidekicks och studenter på Digital Strateg/Digital kreatör (DSK) på Berghs School of Communication

Gaby Backman och Olle Forneus, två av de mest ambitiösa och talangfulla studenterna på skolan är mina sidekicks. Varje fredag publicerar Gaby och Olle tillsammans med sin klass Digital strateg/Digital kreatör (DSK) spaningen Digifredag. Mer relevanta spaningar om digital marknadsföring blir det inte.

”Allt en startup behöver är en bra idé och grymma personer som realiserar den”, har någon klok sagt. Problemet är att det har blivit huggsexa om de där grymma personerna som alltmer handlar om unga talanger. Jag ställde den givna frågan till Gaby och Olle.

Vad skulle få er unga talanger att vilja jobba på en startup? Eller inte…

Jag fick 10 superrelevanta spaningar.

1. Högteknologiska pingisbord
Vad har de flesta startups gemensamt? Precis, ett pingisbord! Att ha lokaler som lockar är vardagsmat i startupvärlden. Mycket handlar om att få igång en kreativ hjärna. Här är ett högteknologiskt pingisbord som visar hur du får till den bästa serven och vem som leder turneringen. Vem vill inte jobba på en arbetsplats där du får leka under arbetstid? https://vimeo.com/161672022

2. Ett coolt kontor
Som sagt är ju lek på arbetstid kul. Många creddiga startups skyltar därför med att de exempelvis har bollhav, rutschkanor, ramper för skateboards, lönndörrar och robotar som gör det ännu roligare att gå till jobbet. Flera kör också på kreativa inredningslösningar såsom att bygga om ett gammalt bankvalv till en möteslokal. Det är dock inte alla kontor som ser ut så här – klicka på länken för att läsa om ett mindre creddigt företags “kreativa” lösningar. http://thehustle.co/our-office-is-cool

3. Riggat för en bra AW
Foursquare har genom sina coola lokaler i New York skapat en slags fritidsgård för vuxna. Lokalerna innehåller allt i från gymnastikringar och spelrum till picknickbord fyllt med mat och självklart “weekly kegs” för en perfekt AW – allt för att få de anställda att trivas och såklart att locka till sig nya talanger.
http://www.businessinsider.com.au/foursquare-slideshow-2012-8#but-theres-also-shuffle-board-43

4. Feta perks!
Startups erbjuder även andra feta förmåner som får många unga att vilja söka sig dit. Anställda på Airbnb får 2000 dollar per år i resebidrag för att utforska nya Airbnb-boenden runt om i världen och Twitter bjuder sina anställda på tre måltider om dagen. I USA ger Facebook nyblivna föräldrar 4000 dollar i bidrag till babykontot och teambuilding för Evernote innebär bland annat macaronbakande.
https://www.fastcompany.com/3056205/the-future-of-work/these-are-the-best-employee-benefits-and-perks

5. Flexibel arbetstid, inte all tid
Det må vara häftigt att jobba på en startup men nog finns det baksidor. Arbetar du mycket självständigt finns det risk att du blir nedstämd av all ensamhet. Sen så jobbar du ofta så länge om dagarna att du knappt hinner träffa dina vänner. Ironiskt nog när ni väl ses är det enda du pratar om, ditt stressade jobb – som dina vänner är trötta att lyssna på.
https://medium.com/startup-grind/the-hidden-side-no-one-talks-about-at-a-startup-a9aef6987031#.i57rjpqtb

6. Riktiga incitament = äkta motivation
Att jobba mycket är tufft och det kan vara svårt att hitta motivation till allt arbete. Startupen Football Addicts löser detta med att göra de anställda till delägare. Detta ger ett incitament för många att jobba hårdare då det lönar sig om det går bra.
http://www.breakit.se/artikel/2514/football-addicts-later-alla-de-anstallda-bli-delagare-i-startupen

7. Prestigelöshet
På startupen Offerup i Seattle får de anställda bygga sina egna skrivbordsmöbler. Säga vad man vill om det, men de har en poäng – de vill att deras anställda ska vara prestigelösa och våga kavla upp armarna. Detta gäller alltifrån praktikant till vd!
http://www.cnbc.com/2016/10/19/why-this-start-up-ceo-has-employees-build-their-own-desks-on-day-one.html

8. The Google 20 procent policy
Google hade fram till ett tag sen en “20 procent policy” där de lät sina anställda jobba med valfritt projekt en vardag i veckan. Det är många startups som mer eller mindre tagit inspiration från Google och erbjuder liknande flexibla alternativ.
https://www.fastcompany.com/3015877/fast-feed/why-google-axed-its-20-policy

9. Startups som inte gått på myten om startups
Det där med flexibla arbetstider låter ju toppen! Men för din arbetsgivare betyder detta inte sällan att du alltid har möjlighet att vara på jobbet. Att jobba 130 timmar i veckan och samtidigt amma sin bebis är grymt jobbat, men var är livskvaliteten? Sen när du väl är hemma finns det ju faktiskt en poäng att umgås med dina barn istället för med din MacBook.
https://medium.com/startup-grind/fuck-you-startup-world-ab6cc72fad0e#.1wunr2d07

10. All in för en stark företagskultur
En stor fördel med startups är att deras organisation ofta är agil i kontrast till en mer trög traditionell organisationskultur. Flexibla företag har lättare att anpassa sig efter de förändringar som sker på marknaden medan ett traditionellt företag kanske istället skulle gjort som det alltid har gjort. Istället för att använda fyrkantiga policies satsar Zappos på att överträffa kundernas förväntningar. De satsar på en stark företagskultur och välmående personal vilket i sin tur ger mycket nöjda kunder!
https://www.hottopics.ht/stories/consumer/zappos-cultural-evangelist-jon-wolske-delivering-world-class-customer-service/

Tack Gaby och Olle och tack till dig för att du läste vår första krönika.

Johan Svensson, Affärsutvecklingschef på Berghs School of Communication

Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits redaktion utan av kommersiella samarbetspartners. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se

Läs fler artiklar
LÄS MER