Sök

Bakslag för Fingerprint – flaggar för lägre försäljning än väntat

Fingerprint

Fingerprints nya rapport släpptes i dag. Foto: TT.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Börsraketen Fingerprint pressas av lägre produktionstakt för smartphones.

Sensorbolaget Fingerprint har gjort fingeravtrycksläsare i mobiltelefoner till en mycket lönsam miljardaffär.

Men framåt ser bolaget ett behov av att bredda sin verksamhet. Det var även ett av skälen till att Jörgen Lantto byttes ut som vd. Styrelseordföranden Jan Wäreby pekade på smarta betalkort och uppkopplade prylar – populärt kallat ”internet of things” – som vägen framåt för Fingerprint.

Fingerprints nya kvartalsrapport, som släpptes under torsdagsmorgonen, visar på vissa problem med beroendet av smartphonemarknaden.

Nu flaggar bolaget för att försäljningen på helåret kommer att bli lägre än vad analytiker förväntat sig. 

”För helåret 2016 bedömer vi att intäkterna kommer att hamna mellan 7.200 och 7.500 miljoner kronor vilket är inom, men i den lägre delen, av det tidigare uppgivna intervallet 7 200 - 8 300 Mkr. Huvudorsaken till detta är att ett par av våra kunder har minskat sina kortsiktiga produktionsprognoser av redan lanserade smartphones”, skriver bolaget i rapporten.  

Det är markant sämre än de flesta analytikers prognoser, som dock var splittrade. Konsensusestimatet i SME Direkts sammanställning av nio analytikers prognoser låg inför rapporten på 7,75 miljarder kronor.

Lönsamheten i Fingerprint ser dock ut att vara fortsatt god.

”Vi höjer samtidigt prognosen för helårets rörelsemarginal till omkring 40 procent”, skriver Fingerprint.

Vd:n Christian Fredrikson ser det som ett styrkebesked. 

"Jag är särskilt glad att se att rörelseresultatets ökning på 121 procent överstiger intäktsökningen", skriver han i en kommentar.

Bedömningen är att det kommer att ta tid innan satsningen mot smarta kort ger resultat. 

"Det är också ett fortsatt stort intresse för företagets nya sensorer för smarta kort och ett antal nya kundprojekt har påbörjats i Asien. Under första halvåret 2017 förväntas flera av dessa resultera i kommersiella projekt i mindre skala men företaget bedömer att det kommer att dröja ytterligare innan det utvecklas till en massmarknad", skriver Fingerprint.

Här är de viktigaste nyckeltalen ur Fingerprints tredje kvartal. 

• Intäkterna uppgick till 1.862,3 (964,0) miljoner kronor. Det är en ökning med 93 procent jämfört med tredje kvartalet 2015. Analytikerna som följer bolaget hade dock spått något högre intäkter, 1.944 miljoner kronor, enligt SME Direkts konsensus.

• Rörelseresultatet uppgick till 766,8 (346,2) miljoner kronor, vilket gav en rörelsemarginal på 41 (36) procent. Analytikerna hade spått en rörelsemarginal på 40 procent. 

I samband med att rapporten meddelade Fingerprint att den nuvarande försäljnings- och marknadschef Thomas Rex kommer att övergå till affärsutveckling.

Läs mer