Sök

Succé för Stunlocks nya spel – sålt 300.000 ex på en månad

Stunlock StudiosBattleriteSweden Game Conference

Tau Petersson, vice vd på Stunlock Studios. Foto: Jonas de Lange

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Skövde-studion Stunlock har på en månad omsatt mer än hela förra året – innan det nya spelet ens har lanserats officiellt.

Spelmässan Sweden Game Conference pågår just nu i Skövde. Då är Stunlock studios där och visar upp sitt nya spel Battlerite.

Battlerite är ett slags fightingspel där flera spelare tävlar i lag mot varandra på en liten stängd arena. I spelet kan man välja mellan en rad olika karaktärer med olika egenskaper.

Bolaget öppnade upp för så kallad early access på spelplattformen Steam i slutet av september och har på bara en månad sålt 300.000 exemplar av sitt spel.

Räknar man baklänges på spelets pris och försäljningssiffrorna har bolaget på bara en månad krossat hela förra årets 6 miljoner kronor. Eftersom spelet kostar 20 euro i steams butik kan man estimer att bolaget har sålt för ungefär 60 miljoner kronor. Då har vi förvisso inte räknat bort steams bit av kakan.

Enligt Tau Petersson ser det till och med ännu lite bättre ut än vid första ögonkast.

“Utöver själva spelet har vi även ett tilläggspaket så man kan inte gå direkt på den siffran. Men det här betyder att vi kan vara ganska lugna ett tag och fortsätta titta på vilka strategier som funkar bäst för vårt spel”, säger hon.

Det är en betydligt bättre start än föregångaren Bloodline Champions, som lanserades 2011.

Sajten Steamspy har estimerat att Bloodline Champions har mellan 600.000 och 700.000 nedladdningar sedan starten.

“Bloodline Champions var ett bra spel men det var några saker som inte funkade riktigt och världen var inte riktigt redo. Den här gången känner vi att det är mycket bättre timing. Battlerite är lite av en revansch”, säger Tau Petersson.

Den här gången har bolaget även tillämpat en lite oortodox affärsmodell. Spelet kostar som nämnt 20 euro att köpa innan det officiella släppet 2017. När det väl är lanserat blir det gratis att spela. Istället får spelarna köpa olika tilläggspaket inne i spelet.

Det låter ju lite bakvänt att ta betalt innan släppet?

“Ja, många säger det. Vi tror att vi behöver en free-to-play-modell när det lanseras för att ha en kritisk massa inne i spelet. Sedan har vi tillräckligt många fans som är beredda att betala för spelet”, säger hon.

Hon påpekar också att de som betalar för spelet direkt, även får tillgång till alla karaktärer i spelet för all framtid.

“Den exakta free-to-play-modellen är inte riktigt spikad men det är väldigt liten chans att man kommer få alla karaktärer så här billigt i framtiden”, säger hon.

Uppdatering: I en tidigare version av texten jämförde vi årets omsättning i Euro med fjolårets omsättning i kronor. Det blir självklart missvisande.

Läs mer