Sök

Zalando: Vi ska sälja 5 procent av alla kläder och skor i Europa

Zalando

Zalandos medgrundare från vänster: David Schneider, även vd, Robert Gentz and Rubin Ritter

Viviana Canoilas

Viviana Canoilas

Reporter

Nu siktar den tyska e-handelsjätten på att bli större än den svenska modekedjan H&M.

Det var i början av oktober som börsnoterade Zalando meddelade att bolaget siktar på att nå en försäljning på 20 miljarder euro, motsvarande 194 miljarder kronor. Det motsvarar cirka 5 procent av Europas kläd- och modemarknad.

Det skulle innebära att Zalando växer 24 procent i år och 22,5 procent nästkommande år, och sedan håller den takten. Det krävs för att nå målet kring år 2024-2025.

För att jämföra: 194 miljarder kronor är mer än vad svenska H&M omsatte förra året.

Nu bekräftar Zalandos vd Rubin Ritter att Zalando på längre sikt tänker nå en marknadsandel på 5 procent på mode i Europa.  

"Det vi sagt är att jag tror att det med vår affärsmodell är möjligt att ta en mycket betydande marknadsandel, helt enkelt eftersom vår teknologi och det sätt vi är uppbyggda på gör oss mycket skalbara och tillåter oss att nå alla européer på ett mycket effektivt sätt, utan behov av butiker men med ett aggregat av alla varumärken som europeiska konsumenter vill ha. Jag tycker det är rimligt att aspirera på 5 procent: det har vi uppnått på den tyska skomarknaden", säger han till Nyhetsbyrån Direkt.

Zalando ägs till 32 procent av det svenska investmentbolaget Kinnevik, som kontrolleras av familjen Stenbeck.

Läs mer