Candy Crush blir tv-serie i USA – Wipeout-skaparen producerar

Breakit - Candy Crush blir tv-serie i USA – Wipeout-skaparen producerar
Sebastian Knutssons skapelse blir tv-serie i USA.
Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Hur skulle Candy Crush se ut IRL? Den frågan får snart sitt svar då tv-jätten CBS gör en gameshow av det svenska succéspelet.

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Många häpnade när Mojang – bolaget bakom Minecraft – såldes till Microsoft för 18 miljarder kronor. Den affären brädades dock rejält när King, spelstudion bakom mobilspelet Candy Crush Saga, såldes för 50 miljarder kronor till Activision Blizzard

Nu skrivs nästa kapitel i sagan om Candy Crush.

I ett pressmeddelande avslöjar King att den amerikanska tv-jätten CBS ska göra en tv-serie av spelet.

Sebastian Knutsson, King-grundaren som kläckte idén till det beroendeframkallande mobilspelet, jobbar nu i nära samarbete med CBS för att ta fram tv-formatet.  

 ”Candy Crush har blivit älskat av spelare världen över på mobilen, så det är väldigt spännande att jobba tillsammans med Matt och teamet för att föra över den roliga utmaningen i Candy Crush-spelen till tv”, säger han i ett pressmeddelande. 

Matt Kunitz, som blir exekutiv producent, har tidigare skapat format som "Fear Factor" och ”Wipeout”. Det sistnämnda går i stora drag ut på att deltagarna ska ta sig igenom en hinderbana i megaformat. På vägen ser ett antal lömskt konstruerade hinder till att de flesta deltagarna från hög höjd faller ned i gyttja eller vatten – gång på gång.

CBS kommande Candy Crush-format beskrivs som ett actionspel i megaformat.

”I serien ska spelet komma till liv genom att två team bestående av två personer får använda sin klipskhet och sin fysiska förmåga för att tävla på enorma interaktiva spelbräden, med nästa generations teknik, för att erövra Candy Crush och bli utnämnda till mästare”. 

Vem som ska leda programmet är inte klart i dagsläget. 

För King och ägaren Activision Blizzard innebär tv-serien sannolikt licensintäkter i mångmiljonklassen.

CBS utlovar en roligt och väldigt fysiskt tv-program, som kommer att sändas i entimmes-avsnitt.

Den som sett Wipeout (den amerikanska versionen, inte Kanal 5:s svenska budgetvariant) kan enkelt föreställa sig vad det handlar om.

”Candy Crush lånar ut sig perfekt till den typ av ’larger than life’-gameshows som jag älskar att producera”, säger Matt Kunitz i ett pressmeddelande. 

Läs fler artiklar
LÄS MER