"Det sägs att vetenskap kommer i platåer, och vi verkar vara på väg upp mot en ny sådan nu. Vi befinner oss i en period då det händer saker otroligt snabbt inom bioteknik och digitalisering till exempel", sa Marcus Wallenberg på eventet, som arrangerades av det digitala brevlådeföretaget Kivra i Stockholm.
Temat för eventet var digitaliseringen av näringslivet och bland talarna märktes utöver Wallenberg också H&M:s Karl-Johan Persson, TV4:s Casten Almqvist och Telias Sverige-chef Helene Barnekow.
Karl-Johan Persson och Wallenberg-stiftelsernas ägarbolag FAM har båda investerat i Kivra.
"Vi har ju ett stort intresse i Stora Enso (som tillverkar kuvert av papper) och då man ju fråga sig varför vi också har ett intresse i Kivra. Men det är det enda sättet att klara sig, att våga ge upp det gamla", sa Marcus Wallenberg.
TV4:s Casten Almqvist var inne på samma linje.
"Det är bättre att vara kannibalen än att vara köttet på menyn", sa han.
H&M:s vd Karl-Johan Persson lyfte bland annat fram hur synen på sortimentet förändras inom handeln.
"En sak som många kanske inte tänker på vad gäller H&M är att den mobila ytan inte är begränsande på samma sätt som ytan i fysisk butik. Det gör det möjligt att göra sortimentet enormt mycket större i mobilen. Det är väldigt intressant för oss", sa han.