Erik Wisterberg: Här är siffran som är Mark Zuckerbergs mardröm

Breakit - Erik Wisterberg: Här är siffran som är Mark Zuckerbergs mardröm
Erik Wisterberg är reporter på Breakit.
Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Den svenska nätstatistiken blottar Facebooks akilleshäl. De unga flyr nätverket, skriver Breakits Erik Wisterberg.

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Det finns två rapporter som alla måste ha koll på. Eller, i alla fall alla som jobbar med internet som någon del i affärsmodellen. 

Den ena är Mary Meekers årliga rapport.  Den andra är ”Svenskarna och internet”, som på detaljnivå kartlägger vad vi gör på nätet. 

Breakits krönikör Emanuel Karlsten presenterade i torsdags en matig genomgång, i samband med förhandssläppet av kapitlet om sociala medier. 

Emanuel Karlsten uppehöll sig vid en uppseendeväckande siffra. För första gången sedan mätningarna inleddes backar användandet av ett socialt nätverk i Sverige. Det handlar om Twitter. Samtidigt ökar Snapchat i snabb takt bland de unga. 

Allt detta analyseras väl i Emanuel Karlstens text, läs den här om du inte redan gjort det

Karlsten – och de flesta andra som skrev om rapporten – gick dock snabbt förbi det kanske intressantaste: Facebook. 

Mark Zuckerbergs skapelse är fortfarande det viktigaste sociala nätverket för de som vill nå publiken med digitalt innehåll eller tjänster. Siffran som bevisar det är dess 1,7 miljarder aktiva användare – och ett börsvärde på 3.200 miljarder svenska kronor. 

”Facebook fortsätter öka på totalen, men minskar bland de de yngsta”, skriver Emanuel Karlsten i sin text.  

Så hur ser det ut? Resultatet i ”Svenskarna och internet” är häpnadsväckande.

• 2012 svarade 68 procent av högstadieungdomarna att de använde Facebook varje dag. Motsvarande siffra 2016 är 35 procent. Det innebär att användandet i stort sett är halverat. 

• Även det dagliga användandet bland de allra yngsta i mätningen, mellanstadiebarnen, har halverats sedan åldersgruppen började att mätas. 

• Bland gymnasieungdomarna syns samma trend, om än i mindre skala. Toppen nåddes 2013. Sedan dess har det dagliga användandet minskat år för år.

Detta är siffror som är Mark Zuckerbergs mardröm, i alla fall om det är en trend som är större än Sverige. För de indikerar att Facebook inte lyckas med återväxten. De unga väljer istället nya tjänster som Snapchat och Kik, samt Facebook-ägda Instagram.

Kanske är de som växt upp med internet inte lika peppade som sina föräldrar på att dela sitt liv med Facebook och dess användare. Kanske tycker de att Facebook är förstört eftersom deras föräldrar hänger där?

Är siffrorna för Sverige unika? Nej.

I dag rapporterar Adweek om att även de amerikanska tonåringarna flyr Facebook. 

Slutsatsen baseras på undersökningen "Taking Stock With Teens” som visar en 56 procentig minskning av antalet tonåringar som använder Facebook varje månad. Samtidigt ökar Instagram och Snapchat.

Facebooks Sverigechef Sam Rihani har gjort allt för att peka på de linjära tv-kanalernas problem. Dess publik blir allt äldre, medan de unga flyr till andra plattformar. 

Nu står Facebook ironiskt nog inför samma problem.

Bolaget har för många varit undantaget till en annars allsmäktig lag. Den som säger att alla sociala nätverk dör. Titta på Myspace eller Lunarstorm, en gång Sveriges fetaste community på internet som lades ned 2010.

På tio år har Mark Zuckerberg skapat världens viktigaste sociala nätverk.

Hur Zuckerberg och hans team tar sig an utmaningen med de unga blir avgörande för om bolaget har den positionen om ytterligare tio år. 

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel