Sök

Efter kristelefonen - nu betalar Samsung kunderna för att stanna

Samsung

Foto: Joni Gantz Barwick och Ahn Young-joon/Ap

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Teknikjätten erbjuder pengar till kunderna - bara de inte byter till ett annat mobilmärke.

Efter flera rapporter om att Samsungs nya telefon Galaxy Note 7 börjat brinna tvingades bolaget återkalla telefonerna och uppmanade kunderna att stänga avdem. Då hade bland annat ett flygplan fått evakueras efter att en telefon fattat eld ombord.

Kristelefonen ledde i veckan till att bolaget vinstvarnade. Utöver det har produktionen av telefonen stoppats helt. Nu skriver tidningen New York Post att Samsungs sätt att krishantera bland annat går ut på att erbjuda alla kunder som köpt en Galaxy Note 7 en ny telefon.

Utöver det betalar bolaget dessutom 100 dollar, motsvarande 880 kronor, till alla kunder som väljer att inte skaffa en ny telefon från ett annat märke. Erbjudandet gäller i nuläget bara kunder i USA.  

Läs mer