MTG-bossens besked: ”Kommer fler investeringar i spelbolag”

Breakit - MTG-bossens besked: ”Kommer fler investeringar i spelbolag”
Jørgen Madsen Lindemann framför scen ur "Forge of empires", från Innogames. Foto: press.
Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Kan gaming bli MTG:s nya kassako? För Breakit berättar koncernchefen Jørgen Madsen Lindemann om mediejättens nya inriktning.

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Under torsdagsmorgonen avslöjade mediejätten MTG förvärvet av den tyska spelstudion Innogames. Spel blir nu det tredje benet i MTGx, jämte influencernätverk och e-sport. 

Men affären markerar de facto ett helt nytt affärsområde för MTG, som i Sverige äger TV3 och Viasat. 

Det är MTG:s första köp av en spelstudio någonsin – men knappast det sista.

”Det kommer mer”, säger koncernchefen Jørgen Madsen Lindemann och fortsätter: 

 ”Vi är inne i en transformation från att vara en analog broadcaster till att bli ett digitalt underhållningsbolag. Spel är startpunkten för en stor del av den digitala konsumtionen för unga”. 

Det är MTGx-chefen Arnd Benninghoff som har scannat marknaden globalt efter intressanta spelstudios. Han berättar att bolaget har varit i kontakt med 40-50 spelbolag inför förvärvet av Innogames. 

Sannolikt innebär det att MTG har utvärderat spelstudios på den svenska och nordiska marknaden. 

”Vi har letat efter bolag som är både utvecklare och utgivare av spel, och som har kunnat leverera gång på gång, inte bara en enskild hit”, säger Arnd Benninghoff .

Har ni tittat på nordiska spelbolag?

”Vi har utforskat marknaden ur alla aspekter”. 

Innogames grundare Hendrik och Eike Klindworth utvecklade 2003 sitt första spel ”Die Stämme”, som ett renodlat hobbyprojekt. Den oväntade framgången ledde till att de 2007 grundade sitt spelbolag Innogames. 

Bolaget har hittills utvecklat och lanserat sex onlinebaserade, strategi- och actionspel. Initialt har de spelats över webben, men de senaste året har bolaget satsat på att anpassa katalogen för mobilt spelande. Spelen är gratis för användarna, enligt egen uppgift 150 mijoner registrerade spelare.

Intäkterna kommer från reklam, bland annat via Innogames egna affiliate-program.

Den största marknaden är i dagsläget USA. 

MTG omsatte under årets andra kvartal 4,3 miljarder konor. Affärsområdet ”Nordic entertainment” stod för lejonparten, 2,7 miljarder kronor. Dessa intäkter är uppbyggda av betal-tv (bolag som Viasat) och reklam-tv-kanaler som TV3. Framtidssatsningen MTGx genererade samtidigt intäkter på blott 360 miljoner kronor. Tanken är att den siffran ska växa markant. 

Den kommersiella tv-marknaden har under decennier varit en kassako, både för MTG och största konkurrenten Bonnier. Men den är under press.

Publiken blir allt äldre. De unga tittarna flyr till digitala plattformar. 

Att öka de nya – rent digitala intäkterna – är MTG:s största utmaning framöver. Hittills har bolaget bland annat investerat i Youtube-nätverket Splay samt flera e-sport-bolag som ESL och Dreamhack. 

Den nya inriktningen på spelstudios blir en viktig pusselbit i MTG:s framtidsbygge. 

”Vi vill kapitalisera på de konsumenttrender som vi ser”, säger Jørgen Madsen Lindemann.

Är det ett problem att ni fortfarande är så tungt beroende av analoga tv-intäkter?

”Produkten är fortfarande väldigt relevant, vilket siffrorna i det andra kvartalet visar. Samtidigt är trenden bland millenials att de går bort från linjär-tv, vilket är anledningen till att vi går mot e-sport och gaming. Men det ena utesluter inte det andra". 

Hur mycket intäkter tror ni att den nya satsningen på spel kan ge framöver?

”Vi avslöjar ingen prognos för det. Men vi håller på att bygga något väldigt intressant i MTGx”. 

Den 23 maj fick MTG in en miljard från försäljningen av ryska CTC Media, som skedde på grund av nya ryska medielagar. 

Den MTG finansierar köpet av Innogames med medel ur egen kassa. Läs mer om affärens detaljer här

Läs fler artiklar
LÄS MER