Sök

Albacross snor toppchefen Kenny Spångberg från Widespace

Albacross

Kenny Spångberg. Foto: Press

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Doldisbolaget Albacross har tagit in riskkapital från stjärninvesteraren Magnus Emilson och Spotifys produktchef Gustav Söderström. Nu rekryterar startupen en tung chef från konkurrerande Widespace.

Albacross har tagit fram en teknik för att prickskjuta med banner-annonser. Vi skrev om techbolaget i höstas när det tog in en såddrunda från flera välrenommerade investerare.

Nu gör Albacross sin tyngsta rekrytering hittills. Kenny Spångberg, chef för programmatisk annonsering på konkurrerande Widespace, blir chef för global expansion på Albacross.

Programmatisk annonsering innebär att försäljningen sker automatiskt i stället för genom en manuell säljprocess.

"Kenny är en given nyckelrekrytering för att kunna driva en internationell kommersialisering av vår produkt. Med ett brinnande intresse för branschen och med ett gediget kunnande kommer han tillsammans med oss kunna ta Albacross till nya nivåer. Vi är stolta över att kunna välkomna Kenny i teamet och ser redan nu hur han bidrar och skapar nya förutsättningar för bolaget och dess framtid", skriver Victor Ekelund och Viktor Carlsson i en kommentar.

Kenny Spångberg har tidigare startat upp den svenska delen av företaget Smartclip, tillsammans med Magnus Hultman som idag driver adtech-bolaget Strossle.

Smartclip är ett säljnätverk för webb-tv-annonser som i våras såldes till tyska RTL för 435 miljoner kronor. Bolaget var vid uppköpet tredje störst i Sverige på videoannonsering online, efter Youtube och Facebook.

Kenny Spångbergs nya arbetsgivare Albacross har tagit fram en teknik för annonsörer som vill kunna prickskjuta med budskap mot vissa specifika målgrupper på andra företag. Det kan till exempel handla om att rikta sig mot enbart inköpschefer inom tung tillverkningsindustri eller marknadschefer inom detaljhandeln.

Läs mer