Sverigedemokraterna: ”Datorspel ska förmedla svensk kultur”

Breakit - Sverigedemokraterna: ”Datorspel ska förmedla svensk kultur”
Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

SD vill se spel byggda på nordisk mytologi – och ett statligt spelinstitut.

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Sverigedemokraterna har tidigare inte brytt som om landets spelutvecklare i någon vidare utsträckning. 

Men nu har något hänt.

I det ständiga oppositionspartiets budgetmotion ägnas ett helt stycke åt just dataspel. Sveriges spelunder, med succéer som Mojang, King och Paradox, behandlas dock inte under partiets näringspolitik.

Istället dyker dataspelsbranschen upp i SD:s nya integrationspolitik.

Visionen är att datorspel ska förmedla svensk kultur, gärna baserat på nordisk mytologi, till alla som bor i och kommer till vårt land. Datorspelen ska alltså bli ett vapen i kampen mot den mångkultur som SD menar drar isär landet. 

”Genom att stimulera datorspelsbranschen att skapa spel som uppvisar historiska miljöer, kultur och natur i vår region, så låter vi en form av moderna kulturskapare som annars inte ryms i det kulturpolitiska fältet ta ett större ansvar och kan dessutom förmedla svensk kultur och natur till målgrupper som annars står långt ifrån det”, skriver SD i sin budgetmotion

Konkret ska ett institut, under Statens kulturråd, se till att visionen blir verklighet. SD föreslår också att institutet ska se till att "att svenska kulturutövare används i svenska spelproduktioner". 

Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen, sågar SD:s förslag. 

”Vi tycker inte att politiken ska ha synpunkter på vilka vi anställer eller vilka spel vi gör, säger Per Strömbäck”, säger han till DN

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel