Sök

Sverigedemokraterna: ”Datorspel ska förmedla svensk kultur”

Sverigedemokraterna

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

SD vill se spel byggda på nordisk mytologi – och ett statligt spelinstitut.

Sverigedemokraterna har tidigare inte brytt som om landets spelutvecklare i någon vidare utsträckning. 

Men nu har något hänt.

I det ständiga oppositionspartiets budgetmotion ägnas ett helt stycke åt just dataspel. Sveriges spelunder, med succéer som Mojang, King och Paradox, behandlas dock inte under partiets näringspolitik.

Istället dyker dataspelsbranschen upp i SD:s nya integrationspolitik.

Visionen är att datorspel ska förmedla svensk kultur, gärna baserat på nordisk mytologi, till alla som bor i och kommer till vårt land. Datorspelen ska alltså bli ett vapen i kampen mot den mångkultur som SD menar drar isär landet. 

”Genom att stimulera datorspelsbranschen att skapa spel som uppvisar historiska miljöer, kultur och natur i vår region, så låter vi en form av moderna kulturskapare som annars inte ryms i det kulturpolitiska fältet ta ett större ansvar och kan dessutom förmedla svensk kultur och natur till målgrupper som annars står långt ifrån det”, skriver SD i sin budgetmotion

Konkret ska ett institut, under Statens kulturråd, se till att visionen blir verklighet. SD föreslår också att institutet ska se till att "att svenska kulturutövare används i svenska spelproduktioner". 

Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen, sågar SD:s förslag. 

”Vi tycker inte att politiken ska ha synpunkter på vilka vi anställer eller vilka spel vi gör, säger Per Strömbäck”, säger han till DN

Läs mer