Sök

Nu ska svenska Youpic börja tjäna pengar - med hjälp av selfiekurser

YouPic

Youpics team. Foto: Pressbild

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Fototjänsten vill ställa om till lönsamhet - med hjälp av olika kurser.

Det Göteborgsbaserade bolaget Youpic har en plattform för fotografer, både proffs och amatörer, där de kan dela med sig av tips och feedback på bilder samt få statistik bland annat på vilka bilder som fungerar i sociala medier.

I somras tog bolaget in 15 miljoner kronor i kapital, och nu är planen att ställa om till lönsamhet.

Den här veckan inför bolaget därför en premium-modell som innebär att man tillför en rad kurser på sajten, som användarna får betala för.

“Det rör sig om allt från grunderna i fotografi till mer nischade kurser som drönarfotografi och selfiekurser”, säger bolagets vd och grundare Navid Razazi.

Den gratisversion som redan finns kommer att ligga kvar, det är det utökade utbudet som kommer kosta.

“Vi kallar det för ‘casual learning’, om man vill ha ett diplom i fotografi så kanske man tar en kurs på en högskola, men det här har man alltid med sig i mobilen. Det är ett väldigt enkelt och interaktivt sätt att lära sig på”.

“Man kan även lära sig vad folk reagerar på i en bild och testa det i en community. Det kan vara bra om man till exempel vill ha ett bättre Instagram-konto eller om man jobbar med sociala medier på ett företag och behöver lära sig ta bättre bilder. Det skickas 5 miljarder bilder som meddelanden varje dag, det har skapat en enorm efterfrågan på bättre och bättre bilder", säger Navid Razazi.

Betalmodellen kommer fungera genom att användarna får välja om de vill ha tillgång till det mer exklusiva materialet i en, tre, sex eller tolv månader. Priset kommer ligga på mellan 9 och 19 dollar beroende på längd, motsvarande ungefär 75-165 kronor.

Under den perioden får användaren tillgång till alla kurser samt en rad specialfunktioner.

Bolaget grundades 2013 och har i dagsläget 1,5 miljoner användare. Några intäkter har Youpic inte haft hittills.

“Vi har sparat bössorna lite för att koncentrera oss på att bygga det här. Nu har vi laddat för att få ut en ordentlig kampanj, så vi räknar med att växa”.

Enligt Navid Razazi krävs att 10 procent av de aktiva användarna ska betala för en kurs för att bolaget ska nå break even på månadsbasis.

“Vi hoppas på att sälja så många kurser som möjligt, vi har en kassa som gör att vi känner oss trygga”, säger han. 

Läs mer