Sök

Svenskt-kinesiskt par gör dejting roligt i Kina – får in 42 miljoner till sitt Tantan

TantanKinaTantan

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Den är känd under parollen “Tinders motsvarighet i Kina” och har startats av ett svensk-kinesiskt par.
Dejting-appen Tantan växer stadigt och fick nyligen in 42 miljoner svenska kronor i riskkapital.

Det har gått åtta år sedan Yu Wang och Sophia Pan flyttade till Peking för att starta det sociala nätverket P1 tillsammans med två andra svenskar. Numera är det bara de två som är kvar i det företag som har gått ifrån att vara en plattform på internet till att göra sociala appar för smarta telefoner.

Både Yu Wang och Sophia Pan som i dag är gifta med varandra, föddes i Peking under 80-talets första år. Som sjuåring flyttade Yu Wangs familj till Stockholm och det är här han är uppväxt. Sophia däremot hamnade i Sverige först många år senare för att plugga en masterexamen i finans på Handelshögskolan och juridik på Stockholms universitet.

“Men vi kände varandra innan dess genom våra familjer. Min mormor och hennes farmor är barndomsvänner och gick med i Röda armén tillsammans”, berättar Yu Wang.

Medan deras farmor och mormor alltså kämpade för arbetarklassen så har barnbarnen arbetat med att få landets trendsättande och välbärgade ungdomar att gå samman. I början var P1 enbart tillgängligt för särskilt inbjudna och utvalda. Bolaget började tidigt arrangera events och utföra marknadsundersökningar åt företag bakom dyra lyxmärken som ville nå ut till kineser med ett intresse för mode och en internationell livsstil.

“Sociala nätverk var ganska hett på den tiden och det fanns ganska få i Kina. Det var en cool grej att göra en blandning av street style, Facebook och Stureplan.se. Det blev snabbt ganska high end. Första gången vi jobbade med Lambourgini i Peking bjöd vi in 30 medlemmar och en av dem köpte en bil, så det har varit det stuket”, säger Yu Wang.

I takt med att smartphones har blivit allt vanligare så har P1 satsat mer på att göra appar. 2013 lanserade de en app som fungerar ungefär som en modeorienterad version av Instagram. Då blev det också öppet för vem som helst att gå med. I maj förra året släpptes dejting-appen Tantan - som kan liknas vid Tinders kinesiska motsvarighet.  

“Men vi planerade att göra något likartat redan för 4-5 år sedan innan Tinder fanns. Fram till mitten av september hade vi en testperiod med bara 10 000 användare. När det började funka så gjorde vi promotions och så har det tagit fart därifrån. I princip har det dubblats varannan månad”, säger Yu Wang.

Precis som i Tinder ser du folk som är nära dig och kan antingen dra, eller swipa, åt höger eller vänster beroende på om du är intresserad eller inte. Ingen kan dock se dig förrän den du gillat också har gillat dig.

“Då blir det en match och bara då får ni snacka med varandra. Du blir aldrig rejectad och behöver aldrig blotta dig och säga att du är intresserad heller. Varje aktiv medlem på appen swipar i snitt 230 gånger per dag. Det är så enkelt och jag vet många som gör det när de jobbar, under mötesbordet till exempel, säger Yu Wang.

I dag har Tantan runt 1,5 miljoner användare varav 300 000 är aktiva dagligen. Målet är att få upp den senaste siffran till 2 miljoner inom ett år och 10-20 miljoner året därefter. Nyligen tog bolaget in 42,5 miljoner svenska kronor i riskkapital från i huvudsak Bertelsmann Asia Investments. Kombinationen av att det finns många singlar i 20-årsåldern men ingen liknande plattform för dem att mötas på, gör att Yu Wang ser stora möjligheter.

“Det som finns här är alldeles för extremt. Den app som är störst heter Momo men deras problem är att de blivit för one nightstand-orienterad medan det andra alternativet som finns är mer inriktat mot att träffa någon för att gifta sig”.

Läs mer