Sök

Youtube-stjärnorna har en strålande förhandlingsposition

United ScreensSplayVideo

FOTO: Flickr/Tyler Pruitt

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Google, Facebook, gamla tv-kanaler och nystartade säljnätverk - alla slåss de om den nya tidens videokändisar. Vi kan vänta oss att konkurrensen driver upp ersättningen rejält för Youtube-stjärnorna de närmaste åren.

Ett av ämnena i veckans avsnitt av Breakits podcast är att Youtube-stjärnornas möjlighet att tjäna pengar är på väg att förbättras rejält.

Det beror förstås delvis på att annonspengar flyttar från traditionell tv, där tittningen minskar, till webb-tv och appar.

Men en annan faktor som kommer att driva upp ersättningen är att den nya tidens videodistributörer, som Youtube och Facebook, har insett att de är beroende av tv-stjärnor för att kunna locka publik.

Samtidigt kommer nya aktörer som Vessel in på banan med löftet om att ge producenterna en större del av kakan.

Det scenario som nu målas upp påminner inte så lite om när en stekhet fotbollsspelare (tänk Zlatan Ibrahimovic) blir uppvaktad av flera toppklubbar - och övergångssummorna trissas upp.

Kampen pågår inte bara mellan plattformar utan också mellan olika Youtube-nätverk. Nätverken fungerar i princip som säljbolag som hjälper videoproducenterna att få mer betalt för sina annonskontakter.

I förra veckan avslöjade min kollega Stefan Lundell att TV4 är på väg att starta ett eget nätverk. Kanalen tar därmed upp kampen med de två största svenska spelarna United Screens och Splay som har en stor andel av de största svenska stjärnorna i sina stall.

Återigen ett scenario där allt fler slåss om videoproducenternas gunst. Det är kort sagt ett utmärkt förhandlingsläge för Youtube-stjärnorna.

Hör mer i veckans podd.

Läs mer