Sök

Kött som inte är kött – succéstart för svenska utmanaren Oumph

Food for progressFoodtechOumph

Personerna bakom Oumph, Anna-Kajsa Lidell och Anders Wallerman. Foto: Pressbild

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Det köttliknande sojaproteinet Oumph har blivit en succé för svenska Food for Progress. Nu omsätter uppstickaren närmare 60 miljoner kronor.
“Just nu har vi förfrågningar från halva världen”, säger Anna-Kajsa Lidell, grundare av Food for Progress.

Just nu är Anna-Kajsa Lidell och Anders Wallerman, som ligger bakom bolaget Food for Progress i full färd att lansera sitt koncept Oumph i Norge. Under det senaste året har bolaget även lanserat den nya produkten i Finland, Danmark och Island.

Redan 2011 drog Anna-Kajsa Lidell igång Beat, en bönmassa som kan tillsättas vilken mat som helst för att få en extra näringsboost.

“Jag har varit ute och pratat grönt protein i livsmedelsbranschen sedan 2010, och skapade den första hybridprodukten som vi nu ser får uppföljningar som korvish och liknande. Och Anders bolag har producerat vego-produkter i många år. Vi har skapat trenden snarare än att haka på den”, säger hon och fortsätter:

“Då fick jag till massa möten med inköpschefer och liknande, alla förstod att det nog fanns ett strå sanning i det jag sa, men man hade inte hunnit landa i att det skulle bli action, man var inte mogen att köra ut produkterna. Idag händer det, nu tar livsmedelskedjorna till och med egna initiativ”.

I januari förra året lanserade Food for progress det nya, helt växtbaserade, Oumph. Grundinnovationen stötte Anna-Kajsa Lidell på när hon satt och surfade runt för att ta reda på hur man ska förhålla sig till patent när det kommer till livsmedel.

Hon hittade ett holländskt bolag som tog fram en produkt bestående av så kallat extruderat sojaprotein.

Redan dagen därpå åkte hennes affärspartner Anders Wallerman till Holland för att börja förhandla med bolaget om att få använda produkten.

Att de redan hade Anders Wallermans etablerade bolag Ecab, som redan driver två producerande livsmedelsbolag, i ryggen, och därmed en uppbyggd produktions- och logistikstruktur inom livsmedelsbranschen, hjälpte. Nu har de ett nära samarbete med leverantören, och står för majoriteten av deras produktion.

Proteinet framställs genom att sojaprotein och vatten stoppas in i ena änden av en maskin. Sedan bearbetas den mekaniskt och i andra änden kommer det ut en helt ny struktur.

“Det är samma process som när man gör ostbågar egentligen. Målbilden är att få fram en konsistens som även köttätare vill vara med på”, säger Anna-Kajsa Lidell.

Den extruderade sojan görs sedan om till olika Oumph-produkter i Food for Progress lokaler. Det innebär att konsistensen förändras och smaksätts på olika sätt.

“Vi tycker att vi sitter på den häftigaste innovationen på växtområdet. Det är bättre än allt annat som än så länge är ute på marknaden i USA. Impossible food har jag inte smakat, men vi har en mycket bättre struktur än till exempel Beyond meat. Vår produkt upplevs mer som kött helt enkelt”, säger hon.

Just det sista är viktigt, eftersom målet inte är att enbart nå vegetarianer - utan att få fler köttätare att inse att det finns alternativ.

Sedan lanseringen av Oumph har det enligt Anna-Kajsa Lidell “gått spikrakt uppåt”. Produkten finns nu på Ica, Coop, Hemköp, Willys och Citygross samt på restaurangkedjor som O’learys och Max.

Bolaget har inte behövt ta in något riskkapital, eftersom den befintliga verksamheten hela tiden har rullat i bakgrunden. I år räknar man med att omsätta 60 miljoner kronor för helåret, sedan Oumph lanserades har man haft en tillväxttakt på 25 procent per månad, enligt bolagets egna uppgifter.

Framöver väntar lansering i ytterligare länder.

“Just nu har vi förfrågningar från halva världen, så nu ska vi bara bestämma oss för vilket land vi ska ta först”, säger Anna-Kajsa Lidell.

Här är en lista på fler spännande svenska foodtech-bolag. 

Läs mer