Här investerar Sveriges bästa tech-investerare sina pengar

Breakit - Här investerar Sveriges bästa tech-investerare sina pengar
Branschexperterna Anna Felländer och Sara Wimmercranz. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT och pressbild.
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

I Breakits stora genomgång av riskkapitalet står fintech och e-handeln fram som de hetaste branscherna att investera i.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Tidigare under fredagen släpptes Breakits stora genomgång av riskkapitalet som investerats under tredje kvartalet 2016. Enligt vår undersökning har svenska techbolag fått in 1,44 miljarder kronor hittills i år.

I samband med undersökningen kan vi nu även presentera en översikt över vilka branscher som har fått in mest riskkapital under året.

Anledningen till att vi inte presenterar kvartalen enskilt är att datamängderna här helt enkelt blir för små. Slår man däremot ihop hela året 2016 kan man se att vissa branscher sticker ut både när det gäller antalet kapitalrundor och summorna som investeras.

Till en början kan man konstatera att det finns två problem när man ska diskutera hur kapitalet fördelas. Problemen heter Spotify och Soundcloud.

Spotify står på egenhand för över 60 procent av kapitalet som investeras i svenska startups och Soundcloud för ytterligare sex procent. Med andra ord har två bolag fått in två tredjedelar av allt kapital som gått till svenska techbolag.

Tittar man däremot på antal rundor som genomförts får man en helt annan bild av vilka branscher som är mest investeringsintensiva.

fördelning rundor.jpg

Då kan man utläsa är att fintech är en glödhet bransch att investera i. Sveriges fintechstartups har under året stängt hela 35 kapitalrundor och fått in 586 miljoner kronor. Det motsvarar både 13 procent av alla riskkapitalrundor och av det totala kapitalet – Spotify och Soundcloud borträknat givetvis.

“Det är lite av en sweet spot för fintechbranschen just nu. I Stockholm har vi världsledande finansmarknadsforskning, ett regelverk som gör att startups som tredjepart kommer att få tillgång till bankernas kunddatabas, en stark innovationskraft och dessutom storbanker som är villiga att samarbeta med startups”, säger fintechexperten Anna Felländer.

Hon slutade nyligen som digitaliseringsekonom på Swedbank och kliver på sitt nya okända uppdrag senare i år. Hon sitter bland annat i regeringens digitaliseringskommission och är styrelseledamot i Swedish house of finance på Handelshögskolan.

Just bankernas positiva inställning till startup menar hon också är ganska ny.

“Det har skett det senaste året skulle jag säga. Just nu pågår en dejtingverksamhet mellan banker och fintechbolag. Man har gått från att se startups som ett hot till att se samarbeten med dem som en ‘win-win’-situation”, säger Anna Felländer.

Hon berättar också att hon ser potential för att fintechbranschen kan växa ytterligare – men varnar även för att springa för fort.

“Utvecklingen hittills har verkligen varit fantastisk och i spåren av Brexit har vi i Sverige möjligheten att verkligen ligga i framkant som fintechcentrum. Samtidigt tror jag att många startups underskattar resurserna som krävs för compliance (regelverksefterlevnad reds. anm.). Det här handlar både om att vi kan komma att se ett stramare och tydligare regelverk i Sverige, men även den nya dataskyddsförordningen från EU”, säger hon.

Även i fjol investerades stora belopp i fintechbolag. Det berodde dock till stor del på att betalbolaget Izettle tog in 570 miljoner kronor, alltså lika mycket som alla andra fintechbolag fått in tillsammans hittills i år.

Lyfter man ut Spotify och Soundcloud från penningstatistiken kan man även där få en viss bild av hur pengarna fördelas.

branschfordelning.jpg

Då ser man att även e-handelsbranschen har fått in rikligt med kapital. Totalt har bolagen samlat på sig endast 4 miljoner mindre än fintechbolagen – 582 miljoner kronor.

Branschen stod även för näst flest kapitalrundor – 29 stycken – följt av hälsostartups och mediestartups på 22 respektive 21 investeringar.

Exakt hur utvecklingen på området har sett ut historiskt är svårt att avgöra men både undertecknade och e-handelsexperten Sara Wimmercranz har intrycket av att e-handeln blir en allt större blipp på riskkapitalisternas radar.

“Det stämmer och det finns det ganska naturliga skäl till, både gällande e-handelsbolag och de företag som levererar tjänster till e-handelsbranschen. Det handlar bland annat om att har e-handel under lång tid haft en stark och stabil tillväxt. Det verkar även fortsätta åt samma håll”, skriver Sara Wimmercranz i ett mejl till Breakit.

Hon har själv grundat e-handelsbolaget Footway och driver numera riskkapitalfonden Backing Minds tillsammans med Susanne Najafi.

Samtidigt lyfter hon fram några viktiga ledstjärnor som drivande för branschen och siffrorna i undersökningen.

“Förbättrade leveranstjänster i kombination med en större kundmognad har även öppnat upp e-handel för fler branscher, exempelvis byggbranschen och livsmedelsbranschen - två av de senaste årens raketer. Där har vi bland annat Mat.se och Matsmarts emissioner. Vi har även Babyshop inom barn- och babysegmentet som fortsätter växa snabbt”, skriver hon.

Både Babyshop och Mat.se har under året tagit in över 100 miljoner i riskkapital.

Varför investerar man i e-handelsbolag?

“Riskkapitalbolagen vill ha bredd i sina portföljer och attraheras av den låga innovationsrisken i e-handelsbolag. Jag tror också att man anser modellen bevisad i och med den större mängden e-handelsbolag som nu uppvisar lönsamhet. Riskkapitalbolag förstår att e-handel ofta är en volymaffär och känner sig mer bekväma med graden av kapitalintensitet i tillväxtfasen”, skriver hon.

Andra branscher som är värda att notera är spelbranschen, där Starbreeze dominerar. Även e-hälsostartups har under året fått in en hel del kapital. Bland annat har Kry och Min Doktor stängt kapitalrundor på över 50 miljoner kronor vardera.

Intressant är även att investeringstakten i den unga VR-branschen verkar öka. Hittills i år 8 investeringar gjorts i det relativt omogna segmentet.

Läs fler artiklar
LÄS MER