VR och sociala medier - så satsar mediehusen på nattens debatt

Breakit - VR och sociala medier - så satsar mediehusen på nattens debatt

Hillary Clinton vs Donald Trump. Foto: TT/Andrew Harnik/Steve Helber

Viviana Canoilas

Reporter

I natt drabbar de amerikanska presidentkandidaterna Hillary Clinton och Donald Trump samman i en livesänd debatt.

Klockan 03.00 i natt svensk tid ska Hillary Clinton och Donald Trump debattera i en direktsänd debatt – den första stora debatten mellan de två presidentkandidaterna. Debatten har på förhand snackats upp rejält, och de senaste nationella opinionssiffrorna som presenterats visar på ett hittills jämnt race mellan de två kandidaterna - 44,9 procent stöd för Hillary Clinton och 44 procents stöd för Donald Trump. 

Men det är inte bara de traditionella tv-bolagen som har planer på att visa och kapitalisera på debatten. I sann digital anda väljer mediehus världen över att använda sig av en rad olika digitala plattformar för att nå ut till tittarna. 

Här är några exempel som den amerikanska sajten Venture Beat identifierat.

Youtube 
Här sänder bland annat de amerikanska nyhetskanalerna NBC, PBS Fox och Telemundo. 

Twitter
Nyhetsbyrån Bloomberg är en av aktörerna som streamar debatten direkt på mikrobloggen. 

Facebook
Genom exempelvis ABC kan du följa debatten på Facebook.

Virtual Reality 
Tillsammans med virtual-bolaget Altspace VR kommer tv-bolaget NBC streama debatten via virtual reality-teknik. Dock är det bara Altspace VR kunder som kommer att kunna göra det. 

Snapchat
Här kommer användarna se korta klipp av debatten. Det är genom ett samarbete med Commission of Presidential Debates, enligt Venture Beat. 

I Sverige livesänder bland annat SVT, Sveriges Radio och Expressen debatten i sin traditionella kanaler. 

Läs fler artiklar
LÄS MER