Därför kommer allt fler kändisar att börja investera i startups

Breakit - Därför kommer allt fler kändisar att börja investera i startups
Alexander "The Mauler" Gustafsson, Isabella "Blondinbella" Löwengrip och Zlatan Ibrahimovic. Foto: JANERIK HENRIKSSON/Christine Olsson/TT
Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Det är lätt att dra på smilbanden när influencers som Zlatan och Blondinbella börjar köpa in sig i techbolag. Men deras agerande är en del av en global trend, som hotar traditionella mediekapitalister.

Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

De senaste veckorna har två av Sveriges mest kända idrottare börjat stoppa in pengar i techbolag. Först Zlatan Ibrahimovic, och sedan MMA-fightern The Mauler vilket vi rapporterade i Breakits podcast idag, fredag.

Vid en första anblick ser den här sortens nyheter mest ut som att sportstjärnorna har skaffat sig en ny hobby. De gillar att spela tv-spel, båda har en del slantar över och tycker att det verkar spännande att stoppa in pengar i en startup.

Om man lyfter blicken blir det mer intressant. Det löper en röd tråd från Blondinbellas samarbete, och delägarskap, i fertilitetsappen Natural Cycles till Zlatans deal med spelstudion Isbit.

Jag tror att det är början på en större trend där Youtube-kändisar, Instagram-profiler och andra människor med starkt personligt varumärke kan byta marknadsföring mot aktier i små techbolag.

Det är logiskt, på flera sätt. Många startups har utmärkta produkter men har svårt att nå ut, eftersom appbutikerna är överfulla och flödet av information på internet är så enormt att en liten aktör ofta dränks i bruset.

Dessutom har startups ofta ont om pengar och har således inte råd med marknadsföring.

Influencers har inte sällan hyfsade kassaflöden, men deras verksamhet är i praktiken att jämföra med ett konsultbolag. De tjänar pengar - men skapar inga långsiktiga aktieägarvärden. Den dag de slutar uppdatera sin Instagram upphör deras enmansbolag att existera.

Här finns det goda möjligheter att mötas. Influencers kan i utbyte mot ägarandelar ge startups kraftfull marknadsföring, ofta riktat mot en målgrupp som är mycket mer nischad och hängiven än i traditionella medier. Det är till exempel svårt att tänka sig någon person som är bättre lämpad än The Mauler vad gäller att marknadsföra ett MMA-spel.

Genom att ta ägarandelar i startups får sociala profiler en möjlighet att bygga mer långsiktiga värden.

Trenden är ett hot mot traditionella mediekapitalister som Aggregate Media och Bonnier-anknutna NFT Ventures, som byter aktier i startups mot annonsutrymme i traditionella medier.

Ni kan dra på smilbanden allt ni vill, men trenden att kändisar blir techinvesterare har bara börjat.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel