Sök

Nye tech-vd:ns mardrömsstart – hemliga uppgifter massmejlades

Shopello

Shopellos uppdatering gick snett. Foto: Fredrik Sandberg / TT samt skärmdump från Shopello.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Shopellos nye vd Simon Sjöberg berättar om mejlhaveriet som slog till med full kraft.

Han är egentligen på semester. Men när Breakit når den nye Shopello-vd:n Simon Sjöberg på fredagsförmiddagen har han redan suttit i telefon sedan tidig morgon.

Gång på gång har han fått be om ursäkt och lova bot och bättring. 

”Jag har pratat med kunder i flera timmar för att förklara vad som har hänt”, säger han till Breakit. 

Ni minns Dooers mejltabbe, när bokföringsstartupen lyckades skicka ut sin hemliga kundlista i ett massmejl? Nu har ett liknande haveri drabbat Shopello, en sökmotor för modeprodukter ägd av First North-noterade techbolaget 203 Web Group. 

Flera personer vittnar om att Shopello har skickat hemliga kundrapporter, avsedda för internt bruk hos den enskilda kunden, till ett stort antal mottagare. 

”Gissar att någon har det jobbigt på Shopello i dag. Vi, och fler än oss, fick rapporter med klick och pris till alla deras kunder. Med öppna mejladresser så nu har vi hela deras kundbok. Så jävla skönt fel. Nästan så att mailen rasa när jag startade den idag”, skriver en av de drabbade på Facebook. 

Medgrundaren Simon Sjöberg – som blev utsedd till vd för Shopello för bara två dagar sedan – försöker nu bringa klarhet i vad som har hänt. Tanken var att en stor uppdatering skulle möjliggöra för Shopellos kunder att skräddarsy rapporter direkt i deras system. 

Det gick snett. Istället spottade systemet ur sig rapporterna hejvilt – till alla.

”Det skulle bli en väldigt positiv grej, men som istället fick en dålig start”. 

Det är såklart pinsamt, men rapporterna innehåller viss affärskritisk information: Klickpriserna. Därmed kan konkurrerande butiker se hur mycket konkurrenten betalar för trafiken från Shopello. 

”Vi ser jätteallvarligt på det. Trots att vi har testat och gått igenom koden slank detta igenom, det blev helt snett”, säger Simon Sjöberg.

Hur ser du på att klickpriserna läckte?
”Det är givetvis olyckligt, men ingen jättegrej. Vårt upplägg bygger ett auktionsförfarande där kunderna själva kan sätta en gräns för hur mycket de betalar”. 

Det är alltså samma prissättningsmodell som Google använder när annonsörer slåss om en plats i dess köpta sökresultat.

Läs mer