Sök

Matappen hjälper dig att tjäna pengar på din hemmalagade rätt

Fooever AB

Fredrik Losman och Karin Angerind, medgrundarna av Fooever Foto: Press

Viviana Canoilas

Viviana Canoilas

Reporter

Tanken med Fooever är du enkelt ska hitta lokalproducerad mat, men också att du ska kunna sälja din paradrätt.

Tillsamans med Fredrik Losman har Karin Angerind tagit fram en digital marknadsplats för mat - Fooever. Med Fooever kan du sälja din hemmalagade lasagne, dina nyplockade äpplen eller köpa en thaimiddag hemma hos en person i närheten. 

"Fredrik var inne på delningsekonomi och kikade på middagsbjudningssajter, motsvarande Airdine, men ville bredda konceptet. Det vi gjorde var att vi tog efter Airdine när det gäller middagsbiten. Men med Fooever kan du också sälja äpplena från tomtens äppelträd eller köpa en färdig rätt från en familj i Nacka för att kanske ha som matlåda till jobbet nästa dag", säger Karin Angerind. 

Tanken är alltså att göra det enklare att äta lokalproducerat och att du ska kunna hitta mat i din närhet som passar dina önskemål. 

När jag går in i sajten finns olika annonser med bilder. En bild visar nybakade kanelbullar som säljs för fem kronor styck, en annan visar glasburkar med hemmagjord hjortronsylt som säljs från Jämtland. 

"Vi har också gjort att säljaren kan tagga annonsen med nyckelord eller etiketter. Till exempel att något är glutenfritt och ekologiskt", säger Karin Angerind. 

Både företag och privatpersoner kan använda tjänsten. Just nu fokuserar Fooever på att fånga in bönder och gårdsbutiker eftersom de kan ta större bestälningar. 

"Alla som fattar att det här är ett sätt att marknadsföra sig kommer vilja använda appen, alltifrån gårdsbutiker och bönder till foodtrucks och amatörkocken. Vi låter köparna betygsätta och på så sätt får man koll på vilka som har något bra", säger Karin Angerind. 

Intäkterna till bolaget kommer in genom att ta en procentuell transaktionsavgift från säljaren. Fooever tog nyligen in närmare en halv miljon kronor från en crowdfundingkampanj på Fundedbyme. 

"När vi kommit igång ordentligt och har fått in fler annonser tänker vi satsa på marknadsföring för pengarna", säger Karin Angerind och fortsätter: 

"Men vi hoppas att det här sprids via mun-till-mun-metoden. Vi tänker att Fooever är ett revolutionerande nytt sätt att tänka kring mat."

Fotnot: Det här är en artikel i vår artikelserie " Veckans Break?". Där lyfter vi fram nya och oprövade digitala affärsidéer.  

Läs mer