Bloggaren Kissie och nätverket Tourn stäms för smygreklam

Breakit - Bloggaren Kissie och nätverket Tourn stäms för smygreklam
Alexandra "Kissie" Nilsson Foto: TT/Jessica Gow
Viviana Canoilas
Viviana Canoilas
Reporter

Konsumentsombudsmannen stämmer nu influencernätverket Tourns bloggare Alexandra "Kissie" Nilsson för smygreklam - och nätverket.

Viviana Canoilas
Viviana Canoilas
Reporter

Det är nyhetsbyrån TT som rapporterar om stämningen från Konsumentsombudsmannen (KO) som riktar sig mot bloggaren Kissie. Men också mot bloggarens nätverk Tourn Media, enligt Resume.

KO anser att bloggaren, som enligt egen uppgift har 120.000 besökare per dag, inte är tydlig i sina inlägg på Instagram och på sin blogg på vad som är reklam och inte reklam, vilket strider mot marknadsföringslagen.

Myndigheten vill nu att domstolen ska fastställa en tydligare praxis för hur reklam ska markeras.

Tourn, som erbjuder en plattform för automatiserad marknadsföring via influencers, har den senaste tiden presenterat ett flertal värvningar.

I dag kunde vi rapportera om nätverket Tourns senaste värvning – Kenza Zouiten som lämnar Tailsweep efter tio år. 

Läs fler artiklar
LÄS MER