E-handelsjätten Amazon har en algoritm som väljer vilka produkter som ska dyka upp som rekommendationer för kunderna som handlar på sajten.
Att hamna i rekommendationsboxen är väldigt tacksamt för en återförsäljare eftersom det driver försäljningen (Amazon säljer både egna produkter och produkter från återförsäljare - ibland identiska).
Men nu visar en undersökning som den journalistiska grävgruppen Propublica har gjort att Amazon inte nödvändigtvis pushar för den vara som är billigast och bäst lämpad för kunden - utan istället väljer alternativ som är ekonomiskt gynsamma för Amazon.
Analysen en baserad på en granskning av 250 produkter som säljs av Amazon.
För kunden innebär det att han eller hon får betala 20 procent mer för de rekommenderade produkterna, som ofta är Amazons egna, än för samma produkter som kanske finns billigare hos en annan, extern återförsäljare på sajten.
Amazon menar att deras algoritm väljer produkterna utifrån olika faktorer. Vilka de är vill bolaget inte säga, enligt Propublica.