Glada melodier för hörlursbolaget Earin – omsätter 100 miljoner i år

Breakit - Glada melodier för hörlursbolaget Earin – omsätter 100 miljoner i år
Foto: Press.
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Sista kvartalet 2015 omsatte bolaget 30 miljoner kronor. I år kommer Earin kränga trådlösa lurar för 100 miljoner kronor.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Det svenska hörlursundret blir allt större och segmentet för bluetoothlurar specifikt växer så det knakar. Så sent som förra veckan rapporterade vi om Happy Plugs nylanserade varumärke Yevo.

Men först ut med helt trådlösa hörlurar var faktiskt Lundabolaget Earin. Bolaget gjorde 2015 Sveriges näst största belöningsbaserade gräsrotsfinansiering och fick in 11,3 miljoner kronor på Kickstarter.

Även efter Kickstarter-succén har trycket på lurarna varit stort. När bolaget lanserade sin webbshop i oktober kraschade den direkt av besökstrycket.

Nu visar färska siffror att bolaget har fortsatt gå som tåget. Under räkenskapsåret 2015 omsatte bolaget 28 miljoner kronor men ett rörelseresultat på drygt 2 miljoner kronor.

Själva produkten lanserades i september vilket innebär att Earin alltså har sålt hörlurar för 17 miljoner kronor bara under sista kvartalet 2015, borträknat kickstarterkampanjen.

“Vi är väldigt nöjda med de volymerna vi har sålt, efter årsskiftet har vi lanserat i Europeiska butiker också utöver USA och Asien”, säger Olle Lindén, teknikchef på Earin.

Efter att böckerna stängdes har alltså hörlursbolaget fortsatt att växa. Earins finanschef Per Sennström räknar med att 2016 års omsättning landar på över 100 miljoner kronor. Det trots att marknaden för trådlösa hörlurar blir allt tätare.

“Det blir tuffare med fler konkurrenter men i grund och botten är det bra. När det bara var vi fanns det inget segment för trådlösa hörlurar. Nu blir hela fenomenet större”, säger Per Sennström.

Ett annat lyft för bolaget var att Apple valde att göra sig av med det klassiska hörlursuttaget och satsa på trådlösa lurar till sin nya telefon Iphone 7. Olle Lindén menar dock att även detta ger ett viktigt lyft för bolaget.

“Det visar att vi står mitt i ett teknikskifte och vi är på rätt sida av det”, säger han.

Per Sennström tillägger:

“Deras egna lurar blev dessutom ganska illa mottagna eftersom de sticker ut utanför örat. Dessutom följer inte den trådlösa versionen med när man köper telefonen, det är de för dyra för.”

På Earins lurar är det inget som sticker ut. Det är bara en liten plupp som sitter i varje öra. När konsumenten inte använder sina lurar packas de ned i ett särskilt fodral där de också laddas automatiskt.

För att göra hörlurarna så små som möjligt har bolaget även valt att använda sig att teknologi från hörapparater, istället för traditionella öronproppar.

“Det flesta hörlurar är ihåliga bakom högtalaren för basens skull. Men då släpper man samtidigt in ljud utifrån. Vår lösning gör att det blir tätt istället. Man får behålla basen men slipper höra något utifrån”, säger Olle Lindén.

Varför bolaget har lyckats så bra hänger ihop med grundarnas gemensamma erfarnheter menar Olle Lindén. Han och medgrundarna Per Sennström och Kiril Trajkovski har alla jobbat på Nokia tidigare med telefonbyggen.

“Det är mycket som påminner om att bygga mobiler. Eftersom våra lurar är helt trådlösa blir det dubbla chipset. Det är radiokommunikation, högtalare och liten volym att jobba med. Våra tidigare jobb har varit en förutsättning för att kunna göra det här”, säger Olle Lindén.

Läs fler artiklar
LÄS MER