Sök

Nya uppgifter: Därför fick Spotifys intäktschef Jeff Levick sluta

Spotify

Jeff Levick slutar efter fem år på Spotify. Foto: Lars Pehrson/SvD/TT samt pressbild från Spotify.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Källor uppger för New York Post att Spotifys intäktsdirektör Jeff Levick misslyckades med att nå målen.

Först en liten rekapitulation för er som, olikt denna publikation, inte följer varje steg på Daniel Eks svenska streamingjätte. 

I måndags kunde Breakit avslöja att Jonathan Forster lämnar bolaget, efter tio år. Han har befunnit sig i den närmaste kretsen kring Daniel Ek, och har en rad tunga chefsroller i bagaget. Den senaste tiden ansvarade Jonathan Forster för Spotifys annonsförsäljning i Europa, Mellanöstern och Afrika. 

I går kom ytterligare ett tungt avbräck. Breakit avslöjade då att även Jeff Levick ska sluta, efter fem år på Spotify. Han har haft rollen som ”chief revuenue officer”, alltså ytterst ansvarig för alla intäkter på Spotify. 

Kort efter Breakits publicering gick Jeff Levick själv ut med ett Medium-inlägg med rubriken ”Why I’m leaving Spotify”.

Jeff Levicks version är att han inte är beredd att jobba lika hårt de kommande fem åren. Hans beslut att lämna Spotify ska även bottna även i privata skäl – och en rad frågor som Jeff Levick hade ställt till sig själv: 

”Var jag beredd att fortsätta resa globalt i samma takt? Var jag beredd att missa fler av mina barns fotbollsmatcher, balettrepetitioner, och kvartsamtal? Var jag beredd att sätta mer press på min herkuliska fru Kate att sköta hushållet själv, så att jag kunde komma hem utmattad inför helgen  bara för att ladda upp för en ny arbetsvecka?”, skrev han i sitt mycket personliga men publika avskedsbrev.

Spotify har trots upprepade påstötningar vägrat att svara på frågor kring chefskarusellen. 

Nu kommer den amerikanska tidningen New York Post med nya uppgifter kring Jeff Levick. Uppgifter som går stick i stäv med den version som Levick själv har gått ut med. 

”Källor uppger att Levick inte har nått målen och att Spotify kommer att sköta annonsförsäljningen under finanschefen Barry McCarthy”, skriver New York Post.

Även branschsajten MBW skriver att Barry McCarthy – som värvades från Netflix 2015 – kommer att ta över ansvaret för annonsaffären. 

Samtidigt innebär Jeff Levicks utträde att Spotifys vd och grundare Daniel Ek personligen tar ett fastare grepp om den finansiellt mycket viktiga prenumerationsaffären. Recodes Peter Kafka skriver att prenumerationsteamet nu kommer att rapportera direkt till Daniel Ek.

Spotify har nu enligt egen uppgift 40 miljoner betalande prenumeranter, vilket innebär att över 60 miljoner använder den reklamfinansierade gratisversioner. Dessa användare genererar mycket låga intäkter, vilket har fått stjärnor som Taylor Swift rata Spotify helt. 

I de förhandlingar som pågår mellan major-bolagen och Spotify är gratismodellen en potentiell konfliktkälla. Även om intäkterna från annonsförsäljningen fördubblades under 2015 stod de 60 miljoner gratislyssnarna bara för en 11 procent av Spotifys totala omsättning. Motsvarande siffra för 2014 var 10 procent.

Som Breakits nyhetschef Jon Mauno Pettersson skriver i en analys reser turbulensen på Spotify en rad frågetecken om freemium-modellens framtid. Breakit söker Spotify för kommentarer kring vad som pågår. 

Läs mer