Sök

Upplagt för svenskfajt när Soundcloud öppnar sin podcastplattform

SpotifySoundcloudpodcast

FOTO: Flickr/ abrinsky / Tor Johnsson/SvD/TT

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Efter närmare fyra år i betaversion öppnar Soundcloud, bolaget som har kallats "Youtube för ljud" sitt podcastprogram för allmänheten.

Soundcloud grundades av svenskarna Eric Wahlforss och Alexander Ljung men har ända sedan starten haft sin bas i Berlin.

Bolagets ljudtjänst har över 250 miljoner användare och Soundcloud värderades till över 1 miljard dollar i sin senaste riskkapitalrunda.

Tjänsten är främst känd för att musiker laddar upp spår där men sedan 2011 har det svensk-tyska bolaget också haft planer på att bli podcastplattform. Podcastverktygen har dock varit i betaversion och stängda för alla utom en testgrupp - fram tills nu.

När jag intervjuade Soundcloud-grundaren Eric Wahlforss förra året beskrev han sin vision som att bolaget ska bli "ett sorts Youtube för ljud" och "världens största plattform för framtidens radio".

Nu löper bolaget alltså den linan ut och blir en fullfjädrad podcastplattform.

Det innebär att det är upplagt för en fajt mellan två svensk-grundade bolaget om poddtronen.

I samma veva sägs nämligen Spotify ha börjat snickra på en podcasttjänst som ska få människor att inte bara på lyssna på musik i tjänsten, utan också andra sorters ljudinnehåll.

På marknaden finns också svenska Acast, som har skapat en podcastplattform med inbyggd annonslösning. Acast tog förra året in riskkapital från Angry Birds-skaparen Kaj Heds investeringsfirma Moor.

Utöver de svenska aktörerna finns förstås Apple med sin Podcaster-app och renodlade hostingtjänster som Libsyn vars mål inte är att bli "Youtube för ljud" utan mer att erbjuda serverutrymme och lyssnarstatistik.

Läs mer