Sök

Stora förändringar i Spotify – men frågetecknen är ännu större

Spotify

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Igår kväll kunde Breakit avslöja att ytterligare en toppchef lämnar musiktjänsten Spotify. En omorganisering på annonssidan som väcker en rad spännande frågor, analyserar Breakits nyhetschef Jon Mauno Pettersson.

Under den gångna sommaren har Spotify, med intäktschefen Jeff Levick i spetsen, vid upprepade tillfällen lovordat annonser som intäktskälla. Nya annonslösningar har implementerats, bolaget har skrivit på avtal med annonsplattformar och nya chefer på säljsidan har rekryterats. 

I somras åkte storbossen Daniel Ek till och med, för första gången någonsin, till reklamfestivalen Cannes Lions för att prata om sitt nya favoritämne.

Spotify har, med andra ord, tydligt visat att de tror på sin kostnadsfria, reklambaserade modell.

Med ovanstående som bakgrund är det därför minst sagt förvånande att vi på kort tid kunnat avslöja att både bolagets intäktschef Jeff Levick och annonschefen Jonathan Forster nu lämnar bolaget.

Det väcker en rad stora frågetecken.

Vad har hänt? Har bolagets syn på den kostnadsfria freemium-modellen förändrats? Kommer man att strypa gratisanvändandet? Har skivbolagen, som Spotify just nu förhandlar med, tvingat fram den eventuella förändringen? Eller finns det någon helt annan orsak till den omorganisation som nu sker?

Att Spotify plötsligt skulle ha bestämt sig för att helt och hållet skrota sina reklamfinansierade modell är i grunden ett tämligen otroligt scenario. Med tanke på hur tydligt bolaget den senaste tiden visat att just annonser är ett viktigt intäktsben vore det direkt märkligt.

"Vi kommer att fortsätta expandera och investerar tungt i automatiserade kanaler", sade jeff Levick exempelvis i en intervju tidigare i år.

Automatiserad annonsering är dessutom ett helt rimligt steg för Spotify, vilket jag skrev om häromdagen.

Men magkänslan säger mig ändå att någonting är på gång. Och faktumet att Spotify, enligt våra källor, planerar att ta klivet in på börsen nästa år, samtidigt som man just nu förhandlar med skivbolagen om nya rättighetsavtal, gör det hela ännu mer intressant.

Spotify behöver sannolikt långsiktiga avtal med skivbolagen för att kunna genomföra en börsnoteringen (börsen tenderar att ogilla riskfaktorer). Det sätter skivbolagen, som i sin tur är skarpt kritiska mot den existerande freemium-modellen, i en tämligen god förhandlingssits. 

Har skivbolagen, en gång för alla, lyckats ta död på freemium-modellen?

Att argumentera för att freemium-modellen inte är en bra affär är dessutom inte speciellt svårt. Vi har tidigare rapporterat om att Spotify endast drog in 1,7 kronor per gratisanvändare under 2014. En siffra som förvisso ökade under 2015 – men som fortfarande är väldigt blygsam i förhållande till hur många gratisanvändare bolaget har.

I dagsläget kommer enbart en tiondel av Spotifys intäkter från bolagets över 70 miljoner gratisanvändare.

Kommer vi kanske att få se en ny typ av prenumerationsmodell som kombinerar skräddarsydda, automatiserade annonser med en lågt satt månadskostnad?

Den förändringen skulle säkert glädja de idag sura skivbolagen.

Frågorna är många. Snart får vi förhoppningsvis ta del av några svar också.

Läs mer